רכבים היברידיים מדריך

רכבים היברידיים - המדריך לפסגת החדשנות

רכבים, חדשנות ועתידנות – זה הקטע שלכם?
מצאנו את הכיוון שלכם בחיים. רכבים היברידיים.
מדריך קל וברור על עולם הרכב ההיברידי
(וגם איפה תוכלו ללמוד ולעבוד בענף הכי מגניב בעולם)

26/12/2022
מאת: אפרת שפירא, Autojob

פעם, העולם היה פשוט, היינו יכולים לבחור מכונית בנזין, או מכונית דיזל ובזה הסתכם האירוע. היום? לך תבחר מכונית. מותגים חדשים צצים על כל מעבר חציה, טכנולוגיות חדשות מפורסמות חדשות לבקרים וכל אחת מהן טוענת לכתר.

הרכבים ההיברידיים אומרים – אנחנו החסכוניים ביותר. הרכבים החשמליים אומרים – אנחנו הסביבתיים ביותר ואלה עם מנוע בעירה פנימית, כלומר דלק, בטוחים שלעולם לא ניגמל.

אבל הנה, נראה שהעולם פתוח לשינויים – רכבים היברידיים הם מזמן לא חיזיון נדיר על הכביש.

רכבים היברידיים, לצד רכבים חשמליים ופלאג אין הייבריד עלו משמעותית בהיקף המכירות, עם נתונים מרשימים של לא פחות מ-21% מסך מכירות הרכב בישראל, רק בשנה החולפת.

מחירי הדלק הממשיכים לעלות, הטבות מס השימוש לצד היצע מפתה של דגמים מביאים לביקושי שיא לרכבים היברידיים, וזאת על אף עליית מס הרכישה.

לפני הכל – מה זה רכב היברידי?

נתחיל בעברית. היברידי זה Hybrid ומשמעות המילה היא ‘כלאיים’. בהתאם, רכב היברידי נראה כמו רכב, מתנהג כמו רכב, אבל שונה לחלוטין מרכב בכל מה שנוגע למערכות ההנעה.

לרכב עם מנוע היברידי 2 מערכות הנעה שונות: לרוב, מנוע אחד יהיה חשמלי והשני בעירה פנימית.

היצור המעורב הזה נהנה מיתרון משמעותי: בנסיעות איטיות וקצרות המנוע החשמלי – החסכוני יותר – הוא הדומיננטי, ובמקרה שבו המנוע החשמלי מתרוקן, מגיע המנוע הוותיק ונותן לו יד.

מה היתרונות של רכב היברידי?

היתרונות המובהקים של רכב היברידי, באים לידי ביטוי בעיקר בסביבה עירונית פקוקה.
בנסיעות קצרות, קרובות ומלאות עומסים, המנוע החשמלי חסכוני יותר, שקט יותר ובטח אקולוגי יותר.

למערכת בעירה פנימית, זו שפועלת לצד המנוע החשמלי, יתרונות שאנחנו כבר מכירים:

טווחי נסיעה – לא צריך לחשוש מטווחי נסיעה ארוכים מידי

אנרגיה זמינה וחסכונית –  התדלוק לוקח לא יותר מ-5 דקות ומקורות תדלוק, כלומר תחנות דלק, פזורות לאורכה ולרוחבה של המדינה.
רכבים היברידיים נטענים מחזקים את היתרונות, עם חיסכון כספי ניכר בכל טעינה.

ומה באמת עם הטעינה?

בגדול, קל ופשוט להטעין את הרכב. מוצאים עמדת טעינה, מתחברים וממשיכים הלאה. גם תחנות טעינה מהירות ופתרונות טעינה ביתיים הולכים וצוברים תאוצה, עם עמדות טעינה בחניונים של בתים משותפים ובבתים פרטיים.

מה ההבדל בין רכב היברידי לרכב חשמלי?

את כל היתרונות של רכב חשמלי פרטנו כאן, והם העיקר נעוצים בהבדל אחד מהותי: ברכבים חשמליים יש רק מנוע חשמלי. ואילו ברכבים היברידיים יש מנוע חשמלי לצד מנוע בעירה פנימית.

גם כאן זה מסתעף והולך. רכב היברידי מלא Full-Hybrid, הוא רכב שבו המנוע החשמלי חזק יותר, ויכול להניע את הרכב בכוחות עצמו. בחרתם ברכב כזה? קבלו חיסכון כספי, מזעור זיהום סביבתי וצריכת דלק אופטימלית.

ברכב היברידי מתון (חלקי) Mild-Hybrid, המנוע העיקרי הוא בעירה פנימית, והמנוע החשמלי עוזר לו פה ושם, בהנעה ובתפעול מערכות חשמליות. ברכב היברידי נטען (Plug-In), מטעינים את הסוללות ונהנים מיתרונות מובהקים שקיימים ברכב חשמלי.

מי יטפל ברכב ההיברידי שלי?

חדירת הרכבים ההיברידיים היא בגדר מהפכה של ממש. לא רק מבחינה צרכנית, אלא בעיקר מבחינת התשתית התומכת. מרכזי השירות של היום חייבים לעמוד בתקנים מסודרים, ובנוסף, לכלול עמדות טיפול לרכבים חשמליים, רכבים היברידיים וכן, גם רכבי בעירה פנימית.

מעבר לסוגיית עמדות הטעינה, חייבת להיות תשתית טיפולים טובה וזו, מצריכה אנשי מקצוע.

יבואני הרכב מחויבים ליצרנים בחו”ל ואלה מכתיבים באופן מסודר ועקבי, את פלטפורמת הטיפולים ברכבים היברידיים, כמו גם את מפת ההכשרות של מכונאי הרכב, חשמלאי הרכב, טכנאי הרכב ועוד.

איפה לומדים לטפל ברכבים היברידיים?

עולם ההכשרות משתנה מן הקצה לקצה, וכולל קורסים ייעודיים לטיפול בעידן החשמלי, כמו אוטוטרוניקה, אוטוטרוניקה מתקדמת והכשרות רבות לטכנאי מיזוג, מערכות בטיחות, אלקטרוניקה ועוד.

את הקורסים האלה אפשר ללמוד באחת מהמכללות הטכנולוגיות הפזורות לרוחבה ולאורכה של ישראל, ליהנות מחווית למידה מרתקת, מעשירה וכיפית, להתנסות ‘על רטוב’ במערכות חשמליות ולהצטרף כעובדים מן המניין באחת מתוכניות ההתנסות המעשית.

מה לומדים בדיוק?

קורס אוטוטרוניקה מתקדמת (אוטוטק) כולל 370 שעות עיוניות, בהן לומדים על מערכות המנוע, המרכב, מערכת מיזוג ובקרת אקלים וכדי לסיים בהצלחה יש לעבור 4 מבחנים עיוניים ומעשיים. כך ששווה להשקיע.
בסוף הקורס מקבלים תעודת גמר אוטוטק ותעודת מקצוע מכונאות סוג 3 וחשמל סוג 2.

כבר עובדים במרכזי שירות ויש לכם ניסיון?

לאנשי מקצוע מנוסים, מציעה זרוע העבודה את מגמת אוטוטק לבעלי ניסיון. המגמה כוללת 450 שעות עיוניות ומעשיות, בהם מעמיקים על מערכות המנוע והמרכב, מערכות חשמל ואלקטרוניקה, ובעיקר – לימוד ספציפי לרכבים חשמליים ורכבים היברידיים.

בנוסף, הקורס כולל היבטים של בטיחות בעבודה, מערכות בטיחות רכב ומיזוג אויר. הקורס מיועד לאנשי מקצוע עם לפחות 3 שנות ניסיון. גם כאן נדרשים הלומדים לעבור בחינות גמר, בסופן יקבלו תעודות גמר, מכונאות רכב סוג 3 וחשמל סוג 2.

מסקנה?

לא משנה באיזו מכונית נבחר היום, העתיד כבר ברור ומצביע על כיוון אחד – חשמל. מה שהיום הוא הספוטיפיי לרדיו, כך המכונית החשמלית או ההיברידית תהיה לרכב הבנזין. המהפכה החשמלית סוחפת יצרנים וצרכנים, ממשלות ומתכנני תשתיות, ועתידה להשפיע על כולנו. כלומר, עליכם.

אלה שמתעניינים במקצוע לעתיד – מאתגר, חדשני ומרתק. כי יחד עם השינוי הצרכני, חלק גם שינוי בשוק התעסוקה עם דרישה הולכת וגוברת לאנשי מקצוע מיומנים, מוכשרים ומיומנים.

ויש לנו גם הערה חשובה:
מעבר לניסיון ואולי אף יותר חשוב, האנשים של העידן החשמלי בנויים מפרופיל איכותי וגבוה. אנשים שאוהבים רכבים, רעבים לחדשנות ולא חוששים מפתרון בעיות מורכבות.

חושבים שאתם בנויים מהחומר הנכון?
אתם מוזמנים לפנות אלינו, כי יש לנו משרות מעניינות עבורכם>

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.