מודל החניכות בענף הרכב

מה מחבר בין מעסיקים לסטודנטים בענף הרכב? הכירו את מודל החניכות

אחת הדילמות הנפוצות ביותר בעולם התעסוקה עוסקת בשאלה האלמותית: ‘איך אנשים ללא ניסיון, אמורים לרכוש ניסיון אם כל מקומות העבודה דורשים ניסיון?’
א-הא! והרי לכם שאלת המיליון ולנו, דווקא יש תשובה.

09/01/2023
מאת: אפרת שפירא, Autojob

בשנת 2018 יצרנו חיבור משולש (לא בהכרח קדוש – אבל מאד חשוב) בין חברות יבוא הרכב (אנחנו נקרא להן מעכשיו ‘המעסיקים’) לבין המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים וטכנאי רכב.
אם שמרתם על ערנות, עלתה השאלה – ‘רגע, מה הצלע השלישית?’ והנה היא –הסטודנטים.

מה גרם לנו ליצור את המשולש הזה?

הנה דילמה נוספת. שאלנו את עצמנו: “אם ישנם סטודנטים מוכשרים וחדורי מטרה שרוצים לעבוד, ולעומתם ישנם מעסיקים שממש ממש צריכים עובדים טובים – למה ענף הרכב עדיין סובל ממחסור קריטי בכוח אדם?” והתשובה היתה – ניסיון. או – חוסר בניסיון, אם להיות מדויקים.

בדיוק בשביל זה הקמנו את ‘מודל קליטת מתמחים בענף הרכב’, ובשבילכם – תכנית החניכות, כדי לחזק את הענף, לחזק את האנשים שפועלים בו, לשפר את תנאי העבודה ובגדול – לחזק את המשק הישראלי. ובא לציון גואל.

אז הפשלנו שרוולים, ועם הרבה רעל בעיניים גייסנו לטובתנו שותפים נאמנים ומסורים – קודם כל, מה”ט (מכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע), ולצידו מכללות טכנולוגיות ושורה ארוכה של מעסיקים.

מה רצינו להשיג?

לשפר את ההכשרה המעשית – כלומר, לשלב עבודה מעשית ביחד עם לימודי התאוריה.

לשלב סטודנטים במרכזי השירות – כדי שיוכלו לפתח מיומנויות, להתקבל לעבודה ולהתקדם.

להקל על לחץ הגיוס אצל המעסיקים – ולהגיש להם מאגר עובדים מוכשר ומלא מוטביציה.

לשפר את תכניות הלימוד במכללות – עם חיבור ישיר ואיכותי לכל מה שחם ובוער בשטח.

מודל ההתמחות – אז איך זה עובד?

למשך פרק זמן מוגדר, מגיע סטודנט למרכז השירות, עובר תכנית חניכה מעשית על ידי חונך מוסמך מטעם המעסיק, וליווי מקצועי מטעם מנחה מטעם המכללה. תכנית החניכות כוללת 300 שעות בשנה, ובמסגרתה הסטודנט נקלט לעבודה בשכר מינימום עם כל תנאי ההעסקה הרגילים כחוק. עם התובה הזו, הורדנו את המודל התיאורטי לשטח, כשפועלות בו 3 דמויות עיקריות:

הסטודנט

סטודנטים מתקבלים לתכנית החניכות כשהם מתחילים את שנת הלימודים האחרונה, אינם עובדים כבר בענף הרכב, יכולים להקדיש יום אחד לפחות לעבודה מעשית ומצהירים שהם רוצים להמשיך לעבוד בענף.
לאחר תום התכנית על הסטודנטים להגיש:

ספר פרויקט – דיווח כולל על תקופת החניכות, עם לפחות 6 מקרים או אירועים בהם לקח חלק, ושאותם למד לפתור.

פרויקט גמר – סיכום מקיף ומעמיק של נושא אחד לבחירה, במסגרתו מביאים לידי ביטוי שלבים של תכנון, הרכבה, מדידה, ניתוח, בקרה וטיפול במערכת אחת או יותר. הפרויקט הזה משקף את מידת ההבנה של הסטודנט את החומר, והיכולת שלו לפתח חשיבה עצמאית ועבודה יצירתית, עד לפתרון תקלה.

החונך – מטעם המעסיקים

החונך הוא אדם ותיק, מוסמך ומקצועי מטעם המעסיקים, שמלווה את הסטודנט במהלך ההתמחות. לחונך יש ניסיון של לפחות שנתיים בעבודה בענף הרכב ובמרכז השירות, מיומנויות העברת חומר, יכולות בינאישיות ותקשורת טובה, זמינות ואהבה לאדם ולמקצוע. החונך הוא איש הקשר מטעם הסטודנט. הוא מלווה אותו מקצועית וחברתית, מאתגר אותו ומוודא שהתקבל כראוי, עובד כראוי ומתנהג כראוי.

המנחה – מטעם המכללות

המנחה הוא הדמות האקדמית שמגשרת ומלווה את הסטודנט והחונך לאורך כל תכנית החונכות. המנחה הוא מרצה במגמה או מומחה מקצועי לתחום הרכב, והוא מוודא שהסטודנט מקבל את התנאים הראויים, כך שיוכל ללמוד בצורה אופטימאלית, לבטא את עצמו ואת יכולותיו ולהכין את הקרקע לעבודה בעתיד.

המנחה גם מקבל פידבקים מהשטח, מבין את המגמות שמגיעות מלמטה, ומעביר אותן הלאה, לתכניות הלימוד במכללה, כך שיהיו רלוונטיות, מדויקות ומועילות, לעולם בחוץ.

תכנית החניכות – מה יוצא לכם מזה? (רמז: מלא)

בתכנית החניכות, כל הצדדים מרוויחים.

הסטודנטים מרוויחים

הסטודנטים נחשפים לתעשייה, לעולם האמיתי, לרצפת הטיפול, לדינמיקה בין האנשים. הם יוצרים קשרים חשובים ומקבלים המלצות שישמשו אותם בהמשך. אם נחזור לשאלה בתחילת המאמר – זו בדיוק התשובה: הם רוכשים ניסיון ‘על אמת’, כזה שמסייע להם לפתוח דלתות (כאלה שבדרך כלל נסגרות בפני חסרי ניסיון).

האקדמיה מרוויחה

בזכות הקשר החזק שנוצר בין המעסיקים למנחים האקדמיים, קל להתעדכן בכל מה שקורה בשטח, להתאים את תכנית הלימודים לעולם האמיתי וליצור אווירה לימודית רלוונטית. לא כזו שנוצרה בשנת תרפפ”ו.

המעסיקים מרוויחים

סל היתרונות למעסיקים עצום. קודם כל – עזרה במאמצי הגיוס. סטודנטים מוכשרים ומלאי מוטיבציה, מגיעים לעבודה עם רצון בוער אחד: להוכיח את עצמם. המעסיקים מקבלים גישה למאגר סטודנטים, מתוכם הם יכולים לבחור את אלה המתאימים ביותר למרכז השירות. הסטודנטים מגיעים כשהחומר ‘טרי’ ומעודכן בראש, ומביאים גישות מעניינות ורוח צעירה ומלאת אנרגיה למשטח הטיפול.

המעסיקים לומדים להכיר את המועמד, לעמוד על טיבו ולנתב אותו למסלול הנכון עבור 2 הצדדים. אין חברת השמה שיכולה להציע תחליף להיכרות עמוקה ויומיומית עם עובדים פוטנציאליים.

רוצים לקחת בזה חלק? אתם רק צריכים להגיד.

כבר 4 שנים שחי ובועט מודל החניכות, ואם אפשר להגיד בכנות – בהצלחה רבה. ב-4 השנים האחרונות נקלטו לעבודה X סטודנטים לעבודה, כשהם מטפסים לתפקידים בכירים עם כל שנה חולפת.
הסטודנטים, המעסיקים והמכללות מרוצים, ולכם רק נשאר ליצור איתנו קשר, אם יש בכם רצון ליהנות מסל היתרונות.

סטודנטים – רוצים להתקבל תכנית?
מעסיקים – רוצים לקלוט סטודנטים במסגרת התכנית?

אנחנו מחכים לכם כאן>>

מידע על תוכניות הכשרה וקליטת עובדים מיומנים >>

 

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.