נשים פורצות דרך בענף הרכב: הכירו את מנהלת מרכז שירות מרצדס פתח תקווה

לכבוד יום האישה, יצאנו לפגוש את אורית ברכה, פורצת דרך בענף הרכב בישראל, שסיפרה על הדרך לתפקיד, האתגרים שעומדים בפני נשים בתחום והשינוי ב-2024.

11/03/2024
מאת: זוהר כץ, Autojob

אורית ברכה החלה את דרכה בתחום הרכב בגיל 23, אז עבדה בתור נציגת שירות במוקד. מאז היא עברה לא מעט אתגרים וטיפסה כל הדרך לתפקיד בו היא מכהנת כיום – מנהלת מרכז השירות של מרצדס בפתח תקווה.

“התחלתי את הדרך שלי כנציגת שירות במוקד בגיל 23, הכל היה זר לי לגמרי” מספרת אורית ממשרדה.  “שם נחשפתי לראשונה לעולם הרכב, לדינמיקה במרכזי השירות, לאנשים, למושגים בתחום, עם השנים התפתחתי בצ’מפיון וניהלתי את מוקד שירות הלקוחות, ניהלתי את המחלקה המשפטית שהעבודה שם הייתה מורכבת בפני עצמה – ניהול ממשקים מול יצרן, ניהול ממשקים מול משרדי עו”ד, רגולציה וכו’. כשעברתי לכלמוביל, למדתי את ההתנהלות במרכז השירות, שאפשרה לי לחוות את השטח – מוסכים, משטחי עבודה, ושם הבנתי איך מנהלים שגרת יום במוסך”

לפני 4 שנים, מנהל מרכז השירות יצא לפנסיה, ואז הגיע הרגע ששינה את חייה של אורית לתמיד: “בתוך תוכי ידעתי שזו יכולה להיות עבורי הזדמנות מצוינת לקידום, אמרתי למנהל שלי בצחוק שאני חושבת להגיש מועמדות לתפקיד הזה. ואת התגובה שלו אני לא אשכח לעולם”. אורית מספרת בהתרגשות.
“הוא אמר לי – מה את קשורה? מה לך ולכל זה.. באותו רגע ידעתי שאני חייבת לנסות. עצם האמירה שלו רק דרבנה אותי יותר ויותר להמשיך לנסות. אם הייתי גבר הוא לא היה אומר דבר כזה בכלל”.

משם הדרך קדימה הייתה ברורה עבור אורית: “חשבתי לעצמי – למה לא? אני יודעת שמבחינת ידע וניסיון אני מסוגלת לבצע את התפקיד על הצד הטוב ביותר ושאני מגיעה עם מטען מספיק מכובד בשביל להיכנס פנימה. לאחר 4 חודשים של ספקות, בהם התלבטתי אם זו ההחלטה הנכונה, ואתגרים רבים, קודמתי לתפקיד וכיום, בגיל 44, אני מנהלת מרכז שירות בבעלות”

השינוי ביחס לנשים בענף הרכב

כאישה שעובדת בתעשייה שמזוהה עם המין הגברי, אורית התמודדה עם אתגרים לא פשוטים בדרכה לתפקיד: “כשזה נוגע לסביבת העבודה שלי במרכז השירות, אני יכולה לומר שהצלחתי “לאזן” ולשנות את השיח בקרב הגברים וליצור אנרגיה טובה יותר בסביבת העבודה. אם בעבר העובדים היו מרגישים בנוח לדבר ביניהם בשפה לא נעימה ולהתנסח בהתבטאויות גסות, הרי שהיום הם מבינים שכשאני נמצאת אופן השיח משתנה ושאין מקום להתבטאויות כאלה. אני חושבת שעצם הנוכחות של אישה בתפקיד כזה יוצר את האיזון המושלם. אחד הדברים הראשונים שהבהרתי לעובדים שלי הוא שלשיח כזה אין מקום בשום אופן. חשוב לי שהעובדים והעובדות שלי ירגישו בנוח במקום העבודה שלהם ושהם יתעוררו בבוקר בכיף”.

“כמו כל מנהלת הדבר שהכי מספק אותי הוא לראות שעומדים ביעדים ומעבר”. אורית מספרת, על הרגעים השמחים בתפקיד עם אחריות גדולה. “לדעת שאנחנו ממצים את הפוטנציאל של היכולות שלנו ושלעובדים טוב פה והם שמחים להגיע לעבודה בכל בוקר מחדש”.

כשביקשנו ממנה עצה לנשים אחרות ששואפות להצטיין ולהתקדם בתעשיית הרכב או לפתוח עסק משלהן בתחום, אורית ענתה בצורה ברורה: “אני חושבת שצריך להסתכל על זה כעל ניהול עסקי לכל דבר – בסוף זה כמו מפעל. ברגע שיש לך שדרה מקצועית טובה שאת סומכת עליה את יכולה להצליח. העולם המכני של הרכבים הוא חשוב ומשמעותי אך עם זאת, גם ניהול ותעשייה חשובים לא פחות.  מי שיש לה את החיבור לזה יכולה לעבוד בצורה חלקה, אין טעם שהיא תרגיש שיש איזה שהוא חוסר שהיא לא יכולה לגשר עליו. הרבה נשים חושבות שאם הן לא בתוך הרכב ובעולם של המכניקה אז הן לא מסוגלות להבין את הדברים עד הסוף.  צריך להבין שבמקום הניהולי חשוב להקיף את עצמך באנשים טובים, מקצועיים ובעלי ניסיון, אלו יאפשרו לך להתעסק באופרציה עצמה, להאציל סמכויות ולנהל את כל העסק על הצד הטוב ביותר.

לבסוף, לכבוד יום האישה, אורית ביקשה לשלוח מסר לכל הנשים בישראל: “אנחנו צריכות להבין שאנחנו מסוגלות לעשות הכל, הסוד טמון בגישה נכונה ובהתמדה. צריך להסתכל על העובדה שאנחנו נשים כיתרון – אני מרגישה שדווקא בגלל הרגישות הצלחתי לגעת יותר באנשים ולרתום אותם אלי בצורה טובה יותר. ברגע שהעובדים רואים שאכפת לך את מקבלת ערך הרבה יותר משמעותי”

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.