"הסטודנטים לוקחים אחריות ועושים שינוי. עכשיו תורם של המעסיקים."

ניקול בר, רכזת פיתוח עסקי ושותפויות במכללה הטכנולוגית להנדסאים ספיר, תספר לכם על עולם שידוכים מסעיר בין סטודנטים למעסיקים

14/12/2021
מאת: אפרת שפירא, Autojob

המכללות הטכנולוגיות, הגיעו להבנה, שאם לא ידאגו לסטודנטים שלהם שניה אחרי המבחן האחרון, אין להן זכות קיום.

בדיוק לשם כך פותח לאחרונה במכללת הטכנולוגית להנדסאים ספיר, ג’וב חדש, חשוב וקריטי – ‘אחראי.ת פיתוח עסקי ושותפויות’.

מה זה אומר?

שיש מישהו בתוך המכללה, שדואג לשדך בין סטודנטים למעסיקים באזור.

נבהיר: אין הכוונה כאן לרכז השמה. לא מדובר רק בליקוט של משרות פתוחות והגשת קורות חיים.

מדובר בתפקיד רציני שנכנס לעולם המעסיקים ועושה בו את השינויים הדרושים, כדי לחזר אחרי הסטודנטים.

רגע רגע. המעסיקים צריכים לחזר אחרי הסטודנטים? זו לא הפוך בדרך כלל?

מה שנכון לענפים אחרים, לא עובד בענף הרכב.
ניקול, רכזת פיתוח עסקי ושותפויות במרכז הטכנולוגי להנדסאים ספיר, תיארה את זה טוב יותר מאיתנו:

“בענף הרכב נוצר מצב שבו הופר מאזן הכוחות הרגיל, שבו מועמדים מחפשים אחרי עבודה.

היום המעסיקים בענף הרכב, הם אלה שמחפשים בנרות אחרי עובדים עם תעודה.

וזה מצוין.

כי הסטודנטים שלנו, הם דוגמא והשראה לאנשים שלוקחים אחריות ועושים שינוי.
הם אנשים בוגרים, חלקם הגדול עובדים ומפרנסים משפחות. הם עושים פאוזה מהחיים והולכים ללמוד.

הם עושים את זה כי הם רוצים יותר, הם רוצים להתקדם, רוצים לטפס בסולם התפקידים, ומעבר להכל ללמוד ללמוד וללמוד. הם יודעים שתעודת הנדסאי היא מצרך יקר. הם יודעים שהידע שלהם קריטי להצלחה של מרכז שירות, של החברה הגדולה. בקיצור, הם מבינים שהכוח עבר לידיים שלהם“.

ניקול בר, היא דוגמא מעולה לבעלת מקצוע מיומנת שעובדת בתוך מוסד אחראי.

ניקול, איך הגעת לכאן?

“הגעתי לתפקיד לא במקרה.

בתפקיד הקודם שלי, הייתי אחראית על צוות יעוץ ומידע למועמדים, שמתעניינים בלימודי הנדסאים.
היינו אחראים על הנגשת המידע והגשת סיוע, לכל מי שרוצה להיכנס לעולמות הטכנולוגיים.

באיזשהו שלב, הבנו שחסרה לנו חוליה קריטית בתהליך. קראנו לה: התכל’ס.

אסביר: מועמד שמגיע אלינו, מעבר להתעניינות הפדגוגית, כלומר בחומר לימודי הרכב, צריך תכל’ס – איך אני קשור לתעשייה? מה התפקידים שאני הולך לבצע? איזה עולמות אני פוגש?

ואת הקישור החשוב הזה לעולם בחוץ, לא ידענו לספק בצורה מיטבית.

אז ביוזמת דודו שלמה, מנהל המרכז הטכנולוגי, יצרנו  תפקיד חדש, בזכותו אני מביאה את התעשייה לבמה של המרצה, לכיתת הלימוד”.

רכזת פיתוח עסקי ושותפויות – מה זה אומר?

“התפקיד שלי הוא למצוא את כל המעסיקים באזור שלנו, ולשדך ביניהם לבין הסטודנטים.

אני יוצרת קשר עם עשרות ומאות מעסיקים קטנים וגדולים, ומציעה להם לעבוד איתנו בשיתוף פעולה.

אבל התפקיד הזה הוא הרבה מעבר ללחיצת ידיים.

המטרה שלי היא להיות שותפה לאסטרטגיה של משאבי האנוש.

חשוב לי להתחבר למעסיק, להבין את המותג שלו, את הצרכים והדרישות, להגדיר מטרות שקשורות למשאבי אנוש. זה מתחיל בהגדרות עסקיות מהותיות ונגמר בעזרה בניסוח מודעת הדרושים, שתהיה אטרקטיבית יותר.

החיבור הזה עם המעסיקים הוא קריטי.
הוא הופך את התעשייה מחוץ לכתלי המכללה לממשית ומעשית. שיתופי הפעולה מול היבואנים הגדולים בהחלט תורמים גם הם לעניין”.

כמו שיתוף הפעולה מול לובינסקי?

“השת”פ הזה הוא דוגמא מעולה.

בזכות מומנטום יצרנו בספיר שיתוף פעולה מדהים מול חברת לובינסקי, שקידם אותנו משמעותית.

במסגרת השת”פ, לובינסקי מגיעים אלינו לספיר, ומעבירים פעילויות והרצאות לסטודנטים.
למשל, בשנה האחרונה העברנו סדנא מעשית מלווה בהרצאות והדגמות, סדנא מקצועית מרתקת על הרכבים החדשים ויום חשיפה מלא, בו הגיעו אלינו נציגים של לובינסקי והסבירו על הענף, החברה והפוטנציאל של תפקידי הרכב החדשים.

עבור הסטודנטים, זה הרבה מעבר לגיוון בלימודים. זו תחושה אדירה שיש מישהו שמתעניין בהם, אפילו מחזר אחריהם ורוצה אותם אצלו.

זו העצמה, וזה בדיוק מה שחיפשנו”.

מדברים הרבה על המחסור בכוח אדם בענף הרכב. האם גם את מרגישה בו?

“אין אחד שעובד בענף ולא מרגיש בו.

קודם כל, הפרופיל של העובדים במקצועות הרכב משתנה לנו מול העיניים.

נגמר עולם הברגים והשמן.

היום הכל ממוחשב, מבוקר ומנטור על ידי טכנולוגיה עילית. אנשי המקצוע חייבים להבין אנגלית ברמה טובה מאד, להגיע עם גישה טכנולוגית גבוהה ולעבוד בצוות על פתרון בעיות מורכבות.

הענף היום חייב הנדסאים, ולא מפעילים. הביקוש עולה על ההיצע.

מעסיקים רבים מאד, דורשים תעודת הנדסאי כקלף כניסה. מתחיל להיות קשה מאד לאיש מקצוע להיכנס או להתקדם בענף רק על סמך ניסיון”.

גם מי שכבר עובד כיום בענף מרגיש את השינוי?

“בטח.

מגיעים אלינו ללימודי ערב אנשים שעובדים כבר שנים בתעשייה.

הם מגיעים בגלל שדורשים מהם תעודה או בגלל דרייב פנימי, רצון להתקדם הלאה כי כיום אי אפשר לנהל מוסך ללא תעודה.

אני יכולה לספר לך שהגיע אלינו סטודנט בן יותר מ-60 (!) שהיה חייב להציג תעודה, כדי להמשיך להחזיק בתעודת מנהל מוסך.

זה העולם. אלה הדרישות. אבל לצד הדרישות יש גם צ’ופרים: תפקידים יותר מעניינים, תנאים יותר טובים.”

איך את משווקת את הפתרונות והשירותים שלך למעסיקים באזור?

“אני פשוט משקפת להם את העולם אליו אנחנו מתקדמים. אנחנו עוברים לעולמות טכנולוגיים שדורשים שינוי חשיבה בכל התחומים. הכנת מיכון מתקדם. הבנה טובה של הטכנולוגיה החדשה.

אם הם יישארו מאחור, אני פשוט אומרת להם שבקרוב הם לא ימצאו עובדים…”

ולסיום, אני מאמינה שהשיתוף פעולה, השקיפות בין המעסיקים למכללות והסטודנטים וחניכות בתעשייה כבר במהלך הלימודים יביאו את השינוי. בקרוב!”

רוצים להירשם ללימודי הנדסאות רכב התרשמו כאן >> לימודי הנדסאים

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.