כשהמרצה שכנע את הסטודנט להפוך למרצה

מוטי ואלדר, מרצים במכללת עתיד מעלות, מספרים על אתגרים, הישגים ועל חיבור אחד מיוחד

14/12/2021
מאת: אפרת שפירא, Autojob

לאורך השנים, אנחנו נתקלים בסיפורים אנושיים מרגשים, ומרגשים יותר.

הסיפור הבא הוא אחד מהמגה-מרגשים.

ממבט ראשון? סיפור פשוט. לכאורה אין בו דבר מיוחד.
אבל כשצוללים פנימה, מגלים נחישות, מסירות וחיבור אנושי מהסוג הטוב ביותר.

איך הבילד-אפ עד עכשיו? אפשר להתחיל?

אז, הכירו את מוטי שמכה, ראש מגמת הרכב במכללת עתיד מעלות, עוסק בלימוד הוראת המקצוע כבר 23 שנה.

שזה הרבה זמן.

מוטי, 23 שנה?

“כן, אני דינוזאור ותיק בתחום, לא זז לשום מקום.
התחלתי בצבא, שם לימדתי הנדסאים ומשם המשכתי להוראה.

אני יודע שזה חריג, היציבות הזו באותו התחום. בעיקר בענף הרכב.
אבל אני מאוהב בתחום, מחובר לתעשייה ורוצה לקדם אנשים טובים כך שיהפכו להיות המנהיגים שיפעלו בו בעתיד.”

ספר על התפקיד שלך במכללה

“אני מלמד במכללת עתיד מעלות כבר 10 שנים, התחלתי בתור מרצה ובהמשך לקחתי על עצמי את התפקיד של ראש המגמה.

במסגרת התפקיד אני אחראי על העברת החומר העדכני, המקיף והמקצועי ביותר היום, לצוות הטיפול ברכבים של המחר.

זה אומר שאנחנו חייבים תמיד לשמור את היד על הדופק, להתעדכן בכל המגמות החדשות שמתחדשות כל יום כמעט, ולהעביר אותן בדרך ישירה, חווייתית ומקצועית, במסגרת כל המגבלות איתן אנו חיים”.

מול אילו מגבלות אתם מתמודדים, לדוגמא?

“האזור בו אנו פועלים.

איך אנחנו אומרים? אנחנו ממוקמים בשפיץ של הפריפריה. אין יותר רחוק מזה.”

מה המשמעות של פעילות בשפיץ של הפריפריה?

“זה אומר שאנחנו מתמודדים עם תחרות מול מכללות, שממוקמות באזורים מרכזיים יותר משלנו.
באופן טבעי, קל להן יותר למשוך סטודנטים.

זה אומר ששיתופי הפעולה שלנו הממוקמים באזור המרכז, מצריכים מכל הצדדים נכונות לנסיעות ארוכות.

זה אומר שאין הרבה יבואנים עם מרכזים גדולים ומשמעותיים באזור שלנו.

ובנוסף לכל, אחד האתגרים המשמעותיים שלנו כאן, הוא גיוס כוח אדם איכותי להוראה.

אנחנו שומעים את זה הרבה. למה כל כך קשה לגייס מרצים?

“כי מצד אחד, אנחנו רוצים אנשים איכותיים מקצועיים, עם אהבה לאדם וסבלנות, יכולת הבעה, יכולת הקשבה – כל התכונות של מורה.

מצד שני, חייבים אנשים מקצועיים, מעודכנים, שיודעים מה שצריך לדעת על הענף.

אלדר למשל, הוא פרופיל כזה: אוטודידקט, גישה אנושית מדהימה ויכולת מקצועית ברמה הכי גבוהה שיש.”

וכאן אנחנו מגיעים לעיקר: אלדר. הסטודנט שהפך למרצה. איך זה קרה?

“לפני שנה מצאתי את עצמי עומד בפינת העישון, מעשן ושובר את הראש: מאיפה אני מביא מרצים?
זה היה בזמן שבו התמודדנו עם חוסר גדול מאד של מרצים במגמת הרכב.”

(צריך להבין, בישראל אין מוסד שמכשיר מרצים בתחום מקצועות הרכב. כל מרצה שמגיע למוסדות הלימוד, הוא בבחינת ‘שיחוק’ (א.ש).)

מוטי ממשיך: “בקיצור, פתאום ירד אסימון: אלדד. הסטודנט המבריק שעומד לסיים את הלימודים במכללה. הוא האדם שאנחנו צריכים.”

אלדד, אתה רוצה להמשיך מכאן?

אלדר: “יום אחד קיבלתי טלפון.
מוטי, ראש המגמה על הקו, שואל אותי אם אני רוצה לעבוד במכללה.

ברור שאמרתי כן.

עולם ההדרכה זורם אצלי בדם עוד מגיל קטן, ממועצת תלמידים ומתנועות הנוער.

 

 

מוטי הזכיר מקודם אתגרים שמושפעים מהאזור הגאוגרפי. מה דעתך?

אלדד: “אני מרגיש את מה שמוטי מתאר יום יום בכיתה.
האזור שבו אנחנו פועלים מגוון מאד מבחינת האוכלוסייה. יש פערים גדולים מאד בין החזקים עכשיו לחזקים העתידיים, ועכשיו לך תעשה עם זה מערך שיעור.

כשמגיעים אליך תלמידים עם ידע באנגלית וניסיון מעשי, ולידם יושבים תלמידים חדשים שלא יודעים מעבר לבסיסי, זה קשה.

האתגר שלי הוא ליישר קו, ליצור אווירה טובה וחברית בין כולם, להיעזר בתלמידים המנוסים יותר כדי לקדם את המתחילים.
מבחינתי, כל הכיתה עובדת כמקשה אחת לעבר אותה מטרה: תעודה, אבל יותר חשוב – החיים המקצועיים מעבר לקירות המכללה”.

מוטי: “אנחנו רוצים להוביל את הסטודנטים לחוויה של הצלחה.
כדי לעשות את זה, אנחנו מתנהלים כמו משפחה קטנה. אנחנו מכירים את כולם. אנחנו מקבלים את כולם בחום וגמישות, ועושים הכל כדי שיצליחו.

וזה עובד.

אנחנו לא נותנים לנתונים הגאוגרפיים או הדמוגרפיים לעצור אותנו, ואנחנו רואים תוצאות.

בכל שנה אנחנו שוברים עוד ועוד שיאים, גם בגיוס סטודנטים, גם באחוזי הבוגרים שלנו שזכאים לתעודה, גם באחוזי ההשמה.”

איך אתה מסביר את העלייה במדדי ההצלחה?

“במילה אחת: שמוליק, מנהל המכללה.
הוא המנוע האמיתי. בזכותו אנחנו מכללה שמוגדרת גדולה, מעל 800 סטודנטים. אנחנו מוכרים על ידי מה”ט.

שמוליק הצליח להגיע לכל כך הרבה הישגים, כל כך הרבה שיתופי פעולה, והכל בזכות השקעה ועבודה קשה.

אז כשהראש משדר לרגליים שממשיכים ללכת בכל מחיר, הרגליים מתחילות ללכת.
וככה זה עובד אצלנו בדיוק.
שמוליק מצליח לכופף לכאורה, כל כך הרבה מסגרות מגבילות, רק שהסטודנטים יגיעו, שיישארו איתנו למרות הקשיים.

אנחנו לא מוותרים על אף סטודנט וגם לא מוותרים לאף סטודנט.
הדרישות שלנו גבוהות, אבל ההבדל בינינו לבין מסגרות אחרות, היא שאנחנו נלחמים בשיניים יחד איתם. עוד מבחן, עוד עבודה, עוד שיעור, עוד תגבור. כל מה שצריך כדי שהסטודנט יצליח, יעבור עוד שלב, יתקדם ויגיע עד לפסגה”.

אלדר: “אני רואה את ההתקדמות הזו בכיתה. שמוליק נענה לכל בקשה שלי, כולל זו שכללה רכבים היברידיים וחשמליים בסדנא המעשית.

יש לנו בסדנא חלקים של הרכבים המתקדמים ביותר, כך שאנחנו מביאים את העתיד לכיתה.
מה שבטוח, מי שיוצא מהכיתה שלי, מוכן.”

 

רוצים לקבל פרטים נוספים על מכללת עתיד? מתעניינים בלימודי הנדסאים, הכשרת הנדסאי רכב ורוצים לקבל מידע שלא כדאי לפספס?

 

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.