"עוטפים את הסטודנטים ועושים הכל כדי שיצליחו" ראיון אישי עם מנהלת מכללת עתיד באר שבע

לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ”ב (2021-2022) במכללות הטכנולוגיות,
ישבנו לשיחה עם מנהלת מכללת עתיד באר שבע – טל שן-טל ברסלר.

טל תיארה לנו את המהפכה הטכנולוגית והאנושית והפדגוגית שמובילה המכללה, ומדוע כדאי לחשוב על אחד ממקצועות הרכב היום, יותר מתמיד.

24/10/2021
מאת: אפרת שפירא, Autojob

טל, ספרי לנו על עצמך

“אני גרה בקיבוץ גת, נשואה ואם ל-2 ילדים.
יש לי תואר ראשון ושני בפילוסופיה של החינוך מאוניברסיטת בן גוריון, ובעבר גם הייתי  מרצה באוניברסיטת בן גוריון ומכללת ספיר.

לאחר הלימודים ניהלתי עסק עצמאי שעסק בפדגוגיה חדשנית.
במסגרת הזו שימשתי כספקית של משרד החינוך בשילוב של פדגוגיות חדשניות, הכשרת מורים, שילוב מודלים חדשניים כמו עקרונות משחקיים בכיתה, שילוב סרטונים בלמידה, הערכת לומדים באמצעים דיגיטליים ועוד.

במשך 4 וחצי השנים האחרונות, אני מנהלת את מכללת עתיד בבאר שבע, שמזוהה עם עולם הרכב.

כיום, המכללה שצמחה בשנים האחרונות בצורה משמעותית, מלמדת גם את מקצועות הבניין, האדריכלות, מכשור רפואי, בקרה ואוטומציה ועוד מקצועות רבים”.

מיהם הסטודנטים המגיעים אליכם?

“הסטודנטים שלנו מגיעים מאוכלוסיות מגוונות: מהחברה הבדואית, החרדית, עולים חדשים, ילידי הארץ – כולם חדורי מטרה ויודעים בדיוק מה הם רוצים: ללמוד מקצועות פרקטיים, שישלבו אותם בצורה הטובה ביותר בשוק העבודה.

הסטודנטים שלנו הם המשאב הכי יקר שלנו.
אנחנו מספקים לכל אחד מהם ליווי צמוד, ומאד חשוב לנו שלא תהיה נשירה של סטודנטים, ורוב הסטודנטים יסיימו את לימודיהם בהצלחה וידופלמו.

לכן, הקצנו תקן לרכזת פרט ורכזת תעסוקה, שאחראיות על הרווחה האישית של הסטודנט, ועל ההשמה שלו בתום הלימודים ובמהלכם.

אנחנו דואגים לסטודנטים מא’ ועד ת’, תומכים במקרים של קשיים כלכליים, קשיים בלימודים וכן מספקים מלגות ועושים הכל כדי לעטוף אותם, ולדחוף אותם קדימה”.

איך אתם עוזרים לסטודנטים להשתלב בשוק העבודה?

“כדי לעזור לסטודנטים שלנו להשתלב כמה שיותר מהר בשוק העבודה ובמשרות איכותיות, הקמנו מרכז קריירה וקשרי מעסיקים שפועל בתוך המכללה.

האנשים שלנו ביחידה זו, פועלים מתוך שליחות ללוות את הסטודנט, למצוא לו עבודה במהלך הלימודים ובעיקר אחרי שדופלם, כך שירגיש שההשקעה הרבה במהלך הלימודים, משתלמת בעולם שאחרי הלימודים.

לצד היחידה, אנחנו מפעילים תוכניות נוספות כמו התוכנית הלאומית ומודל סטארטר, שמשלבות את הסטודנטים בשוק העבודה תוך כדי הלימודים.
כך, הסטודנט כבר מכיר את השטח, רוכש ניסיון בעבודה וזה עוזר לו להשתלב במשרות איכותיות אצל מעסיקים מובילים בתחום הרכב והצמ”ה”.

המכללה מפעילה תכנית ייחודית להכשרת הנדסאי מכונות רכב וצמ”ה. תוכלי לספר עליה?

“כיתת הרכב והצמ”ה (ציוד מכני הנדסי) שלנו, היא הכיתה היחידה בארץ שמכשירה את ההנדסאים להשתלב גם בתעשיית הרכב הכבד.
מה שמיוחד בכיתה הזו, זה הדגש שאנחנו נותנים לניסיון המעשי.

אחת ההתמודדויות המתסכלות ביותר שיש לסטודנטים בענף הרכב, היא הצורך להוכיח ניסיון כתנאי הכרחי לקבלה לעבודה, כשרק עזבת את ספסל הלימודים.

לכן, הכיתה שפועלת תחת ה’תכנית הלאומית’, מכינה את הסטודנטים לעולם העבודה תוך כדי הלימודים, מספקת להם כלים וניסיון, ומאפשרת להם להשתלב אצל  המעסיק לאחר הלימודים.

במהלך הלימודים הסטודנטים מתרגלים את הכישורים הנדרשים בעולם האמיתי:
הם צריכים לבנות דגם ולהציג אותו בפני אחרים,
לקבל משוב מסטודנטים ומרצים ולתת ציונים ומשוב לשאר הסטודנטים בכיתה,
הם עוברים סדנאות הכנה לראיון אצל המעסיק,
מתנסים בעבודה בצוות, בלמידה עצמאית, בפתרון בעיות ובכישורים הנחוצים היום בעולם העבודה שבו לא רק התעודה חשובה אלא גם היכולות, המיומנויות והכישורים.

בנוסף לכך, החל מהשנה מהסמסטר השני של שנת הלימודים הראשונה, הם ממש עובדים אצל המעסיק בשכר כחלק מתכנית הלימודים, עם לא פחות מ-1000 (!) שעות התנסות מעשית.

במהלך ההתנסות מלווה אותם חונך, שעובר בעצמו הכשרה כיצד לחנוך את הסטודנטים.

בתום הלימודים, הסטודנט יכול  לבחור האם להישאר אצל המעסיק או להשתלב אצל מעסיק אחר בתחום, כאשר הוא מצויד בכלים וכישורים המסייעים לו לפתח את הקריירה המקצועית שלו בתחום באופן מיטבי”.

איך מלמדים בכיתה סגורה על ציוד מכני שעובד בשטח?

“כדי להעביר את החומר בצורה חווייתית ובאופן הכי קרוב למציאות, עשינו כמה מהלכים טכנולוגיים משמעותיים בכיתת הרכב והצמ”ה:
אנחנו מפעילים מודל של כיתה הפוכה (בו נותנים דגש על הקניה עצמאית של הסטודנט ותרגול יחד עם המרצה); עושים שימוש בתוכנות מתקדמות שכוללת סימולציות, תרגילים וסרטונים; אנחנו עובדים בסדנא, מפעילים פרויקטים בזוגות, בונים מודלים בפרויקט גמר ועוד ועוד.

בחסות הקורונה, כל הציוד בכיתה זמין ללמידה היברידית, עם מצלמות, כיתות זום או כיתות פרונטליות.

אנחנו עושים הכל כדי שההנדסאים שלנו ירגישו ‘על רטוב’ איך תעשיית הרכב והצמ”ה עובדת, עוד במהלך הלימודים. כך הם מגיעים  לשטח עם ביטחון, מסוגלות וידיעה ברורה כיצד לגשת לכלי”.

יש ביקוש להנדסאים בתחום הרכב והצמ”ה?

“יש ביקוש מטורף להנדסאי מכונות רכב, וכן להנדסאי מכונות צמ”ה (ציוד מכני הנדסי) וצמ”ח (ציוד מכני חקלאי).
חברות כמו מכשירי תנועה, קרסו מוטורס, מאיר, ג’ון דיר, זוקו שילובים ועוד ממש משוועות להנדסאים בתחום, וכרגע הביקוש עולה על ההיצע.

לכן זו מטרה לאומית: להכשיר הנדסאים שאוהבים את תחום הרכב והצמ”ה, להכין אותם לעולם המשתנה בו הכלים עוברים מהפכות טכנולוגיות כל הזמן ולשלב אותם באופן מיידי בעבודה לאחר הלימודים”.

כנסו למידע נוסף על לימודים בתחום הרכב או הכשרת הנדסאי צמ”ה.

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.