רכבים חשמליים

רכבים חשמליים - מי שרוצה להרוויח מקצוע מוזמן למהר

למה כולם רוצים רכב חשמלי פתאום? האם הוא באמת חסכוני יותר?
ובעיקר – האם יהיה מי שיטפל בו?
למרבה המזל, שמואל בניש קבוצת סמל”ת, נמצא כאן כדי לענות.

30/10/2022
מאת: אפרת שפירא, Autojob

מה שהיה נראה עד לא מזמן כמדע בדיוני, הוא עכשיו מציאות חיה ובועטת על הכביש. אם עד לפני 3 שנים המכוניות החשמליות שנראו על הכביש, היו מכוניות יוקרה למשוגעים לדבר, הרי שהיום היבואנים לא עומדים בביקושים לרכבים חשמליים, כל משפחה רוצה לעצמה אחת כזו, והנחשול הזה הולך לשנות את המפה.

למה זה קורה?

מחירי דלק גבוהים בהגזמה, תחזוקה זולה משמעותית מהחלופה, מהפכה אקולוגית ותדמית חדשנית ומתוחכמת הביאו לחדירה של מכוניות חשמליות לשוק, כעובדה מוגברת. עד לשנת 2022 נמכרו יותר מ-16 אלף מכוניות חשמליות, הרכב החשמלי של MG הוא הרכב השני הנמכר ביותר בישראל שלא לדבר על טסלה (החשמלית הנמכרת בעולם), שגם אל מול כמות הולכת וגדלה של דגמים על הכביש, עדיין זוכה ל”סתכלו, הנה טסלה” מלווים בהערצה ומבטי קנאה.

2021 היתה השנה בה השתנתה המגמה, עם זינוק דרמטי במכירות ביחס לשנים עברו, בעיקר הודות להורדת מחיר הסוללות והארכת טווחי הנסיעה. בשנה הזו נמכרו למעלה מ-10 אלף רכבים חשמליים, והצפי חוזה מספרים כפולים מדי שנה, בשנים הקרובות.

הכל תלוי כמובן במלאים, בסבלנות של הלקוחות (כי זמני ההמתנה רק הולכים ומתארכים) וגם – ברגולציה של הממשלה ובתשתיות.

לפני הכל – מה זה רכב חשמלי?

בעוד מקור האנרגיה של מכוניות בעירה פנימית הוא דלקים, מקור האנרגיה של רכב חשמלי הוא חשמל. החשמל נצבר בסוללה נטענת, ומניע את הרכב בעזרת מנוע חשמלי (אחד או יותר).
את הסוללות אפשר להטעין בעמדות ציבוריות וגם בבית, תלוי כמובן עד כמה תרצו להשקיע.

כמעט כל יצרן רכב מייצר היום לפחות דגם אחד של רכב חשמלי, ואל צי המכוניות הפרטיות מצטרפים משאיות חשמליות ואופנועים חשמליים.

רכב חשמלי – למה זה כדאי?

לרכב חשמלי יתרונות מדהימים. נתחיל בסיבה העיקרית: הכיס שלנו. זול בהרבה לתחזק רכב חשמלי ביחס לרכב בעירה פנימית. מנוע חשמלי אינו כולל תיבת הילוכים, מצמד או מתנע, מה שמייתר את הטיפול במערכות הללו. מנוע חשמלי גם אינו זקוק לקירור, ומכיל הרבה פחות חלקים שיכולים להתקלקל.

ונמשיך לסיבה שאמורה לעניין את כולנו: הסביבה. רכבים חשמליים מזהמים הרבה פחות מהחלופה.

נכון, בכל זאת צריך לייצר את החשמל, אבל תחנות הכוח אינן ממוקמות בתוך ריכוזי אוכלוסייה, ומעבר לניצול אנרגיות ירוקות בעתיד, יפחית משמעותית גם את הזיהום הזה.

יש חסרונות?

גם אם יש לרכב חשמלי חסרונות, הרי שהם מטופלים. בעבר הלא רחוק, טווחי הנסיעה של רכבים חשמליים היו חסם רציני. כולנו שאלנו – ‘ומה יהיה בדרך לאילת’? (ותמיד רצינו לשאול – סריוסלי? למה, כמה פעמים בשנה אתם נוסעים לאילת?) – אבל היום, טווחי הנסיעה של רכבים חשמליים הולכים ומתארכים, ועם התארגנות חכמה מראש אפשר לעצור לקפה ועל הדרך, להטעין את הסוללה.

אז איפה הבעיה? המדיניות הממשלתית והתשתית, כמובן.

ישראל מפגרת בכל מה שנוגע לפריסה של תשתיות טעינה לרכבים חשמליים, ואפילו הלכה כמה צעדים גדולים אחור, עם ההכרזה על הכוונה להעלות את מס הרכישה על רכבים חשמליים.

נכון להיום, אין עדיין מספיק תחנות טעינה מהירה ברחבי הארץ, ואין תמריצים מפתים באמת לרכישה של רכב חשמלי. זה מה שקורה כשהרווח על מיסי הדלקים גדול כל כך.

אכן, יש הטבות מס וגם הטבות קלות על רכישה אבל תלוי ועומד האיום למיסוי מוגבר על רכבים חשמליים, כאשר נכון לכתיבת שורות אלה, עדיין לא התקבלה החלטה האם יעלה המיסוי או יישאר כפי שהוא.

מי מטפל ברכב החשמלי שלי?

חדירת מכוניות חשמליות לשוק הרכבים בישראל, הולכת להשפיע עמוקות על שוק התעסוקה, ההכשרה וגם איך יראו מרכזי השירות. לפי שמואל בניש, מנהל אגף השירות והטכני בקבוצת סמל”ת: “לרכב חשמלי יש תדמית עתידנית ובצדק. כל שינוי פלטפורמות ההנעה, מייצר אנשי מקצוע שצריכים לחשוב אחרת”.

למה הדבר הדומה?

אם אני לוקח טכנאי רכב לפני 40 שנה, המהות שלו והעיסוק היומיומי שלו שונה לחלוטין מזה של טכנאי הרכב של היום. פעם, המערכות היו מורכבות ולא היו מחשבים, ספרי הדרכה ומערכי הדרכה, שפתרו לנו את הבעיה תוך שניות. טכנאי רכב בעבר, היה צריך לשבור את הראש ולפתור תסבוכות מאד מורכבות. בכל יום.
התפקיד שלו שילב בין חשיבה לעבודה. טוב נו, והרבה גריז על הידיים.

טכנאי הרכב של היום חיים בשיטה של ‘פרק-הרכב’. קח את המכלול, פרק אותו והרכב מחדש, ועל הדרך תיהנה מסביבה מסודרת ונקייה יחסית. העידן החשמלי מצעיד אותנו קדימה אבל גם מחזיר אותנו אחורה, במובן חיובי.

משום שלכל יצרן יש את ה’אני מאמין’ החשמלי שלו, נוצר מצב שבו יש ריבוי שיטות להנעה חשמלית, סוללות שונות, יצורי כלאיים בין היברידי לחשמלי, מערכות בטיחות ומה לא. הכל דינמי וזז במהירות מטורפת. כך שטכנאי הרכב החשמלי הם אנשי מקצוע ברמה מאד גבוהה.

הם צריכים להבין את תורת החומר, אבל גם בתוכנות ומיחשוב. הם צריכים להפעיל חשיבת עומק, ולרדת לפרטים הקטנים. הפלוס של העידן שלנו, הוא בעבודה הנקייה. טכנאי רכב עובדים עם מכשירי אבחון, טכנולוגיה עילית, מיכון מתקדם ובכל מה שנוגע לגריז? הוא די נעלם מהשטח.

לצד כל זה, היתרון המובהק ביותר של עבודה במרכז שירות חשמלי, הוא האתגר והעניין. כל יום מביא אתגר חדש, עוד מערכת שלא מכירים, עוד פתרון מתקדם יותר מזה שהכרת.
זה הדבר שהכי מושך את האנשים לתחום.

ומה על תוכניות ההכשרה לרכבים חשמליים?

תוכניות ההכשרה במכללות הטכנולוגיות, ללימודי חשמלאי רכב, טכנאי רכב והנדסאי רכב עודכנו וכוללות את כל מה שצריך לדעת בעידן החשמלי, כולל מערכות מנוע, אבחון תקלות, מערכות אלקטרוניות, היכרות עם מכשור בדיקה מתוחכם, הכרת סוללות וממירים ועוד.

בסוף הלימודים, שבמהלכם מתמחים הסטודנטים באופן פעיל במרכזי שירות אמיתיים על רכבים אמיתיים, מקבלים תעודת גמר מוכרת על ידי משרד התחבורה.
כתוצאה, כל מערך הטיפול ברכבים, בנוי ומוכן היום לספק שירות מלא לבעלי רכבים חשמליים.

חשוב לדעת שבעוד הצורה החיצונית של המכונית לא השתנתה, הרי שכל מערכת המנוע היא ‘יצור חדש’ לחלוטין. אם טכנאי הרכב לא עוברים הכשרה מתאימה, אין להם כל דרך לגשת אליה, להבין ולטפל בה.

“מי שמבין ברכבים, יודע שכדאי לו לפתוח טוב טוב את העיניים, ולפקוח טוב את העיניים, כי אנחנו חיים בתקופה חד פעמית” אומר שמואל.

“מה שאנחנו עוברים היום, שווה ערך מבחינת ההשפעה, לעידן שבו המציאו את המנוע. תכלס, עוד יקראו על זה בספרי ההיסטוריה. אז אני ממליץ למי שרכבים חיים אצלו בלב, לשקול ברצינות להגיע לענף.

מעבר לעניין היומיומי והתנאים הטובים, זה לקחת חלק בדבר גדול מאד. כל העולם במרוץ למצוא את פתרון התחבורה האולטימטיבי, זה שישרת אנשים ולא יזיק לסביבה.

וכל זה קורה בשוק, שהביטוי ‘בלתי צפוי’ הוא אנדרסטייטמנט כדי לתאר אותו.

כוחות פוליטיים, סביבתיים ועסקיים גדולים מאיתנו מעורבים כאן, אז כדאי מאד לשמור על ערנות וליהנות מהנסיעה:)”.

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.