איך יוצרים חווית חניכה מוצלחת?
בשנת 2018 יצאנו לדרך, והקמנו שותפות אסטרטגית בין ענף הרכב, למכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים וטכנאים מוסמכים.
השותפות הזו קידמה כמה מטרות חשובות:
- עדכנו את תכנית הלימודים ויישרנו קו עם התפתחויות מהשטח.
- חשפנו בפני הסטודנטים את מגוון המקצועות החדשים בענף הרכב (פלוס – כל הדרכים להתקדם).
- ועל זה נדבר עכשיו – יצרנו תוכנית חונכות, בה סטודנטים משתלבים בעולם האמיתי, אצל המעסיק, כשהם עדיין במסגרת הלימודים.
מהי תכנית ההתמחות של מומנטום?
תכנית ההתמחות שלנו כוללת 3 שותפים:
- הסטודנטים
- מרכזי השירות – מנהלי העבודה והחונכים
- המכללות
המכללות
המכללות, הגוף ממנו מגיעים הסטודנטים, הן ציר חשוב במודל. הן אלה שמלוות את הסטודנט ומספקות לו מסגרת לימודים תומכת, גם מחוץ לכתלי המכללה. המכללות משתפות פעולה עם מרכזי השירות ומספקות עסקה, תמיכה וידע, כאשר מנהלי העבודה או החונכים זקוקים לכך.
נציגי המכללות אומרים לנו ש”מנהלי העבודה והחונכים במרכזי השירות מגיעים עם מוטיבציה ותחושת שליחות להכשיר את דור העתיד”.
הדמות של החונך במרכזי השירות
מנהלי העבודה, אלה שמשמשים כחונכים או מחליטים מי מאנשי הצוות יהיה החונך, הם שותפים חשובים בתהליך.
הם אלה שעוטפים את הסטודנט, מקבלים את פניו ומכירים לו את סביבת העבודה; מצוותים אותו לאנשי הצוות השונים, כך שיוכל ללמוד מכל אחד את תחום ההתמחות שלו; וכמובן – הם הבוסים, המפקחים והמנהלים שדואג לתנאי העסקה, גבולות ותהליך תקין ומוצלח.
מנהלי העבודה אומרים לנו ש”אנחנו מחפשים את דור ההמשך, ולכן התפקיד שלנו הוא להכין את הסטודנט לכניסה חלקה לתחום”, וגם מספר לנו אחד מהם – ” אני בעד תמיכה בדור ההמשך, אני רוצה שיגיעו אלינו אנשים מלומדים ומשכילים, שיכירו את המערכות השונות ברכב ושיגיעו עם ידע בחשמל ובאנגלית”.
ומה אומרים הסטודנטים?
טוב, לסטודנטים יש הרבה לומר באופן כללי, וגם על סביבת העבודה והתהליך בכלל. וטוב שכך.
“אני לא חושב שהייתי יכול למצוא מרכז שירות טוב יותר, ההתנסות כאן היתה אחד הדברים החשובים בחיים שלי”, וגם – “ההתמחות במרכז השירות היא העולם האמיתי. אנשים לפעמים פוחדים מה’דבר האמיתי, אבל מבחינתי, חייבים להתחיל מאיפה שהוא, לא?”
ממחקר שערכנו, גילינו שהסטודנטים מברכים על היוזמה של תוכנית החניכה, ככרטיס כניסה משמעותי לעולם העבודה, וכמסגרת שממחישה בצורה הטובה ביותר, את העולם האמיתי.
הסטודנטים הביעו דעה והציעו הצעות לשיפור בנוגע לתרבות הארגונית של מרכזי השירות, ההתנהלות המקצועית, וכן – גם על תנאי העבודה.
הביקורת הזו נתפסה בעיניים של מנהלי העבודה כחשובה, וחלקם, גם העבירו אותה הלאה.
הכשרה מקצועית בחניכה – אז מה זה אומר?
הכשרה מקצועית על ידי חונך, היא שיטה שנהוגה כבר מאות שנים. השיטה הזו נחשבת לאחת הגישות החשובות בעולם העבודה, ולכן פופולרית מאד בכל העולם.
התכנית מייצרת תפקידי עבודה בתשלום, במקום עבודה אמיתי, ומספקת הכשרה תיאורטית – כלומר, מאפשרת גישה לידע, שיטות עבודה ומידע חשוב, כזה שלא ניתן לקבל בכיתת הלימוד.
מה התועלות של תכנית הכשרה מקצועית בחניכה?
סטודנטים שהשתתפו בתכניות הכשרה בחניכה, הצליחו להגיע עם יותר כישורים לעולם העבודה, קיבלו שכר גבוה יותר והתקדמו מהר יותר בסולם הדרגות.
ההישג הזה טוב פעמיים:
גם לסטודנט, שהופך לכוח עבודה מיומן ומבוקש, וגם למעסיק, שרואה בשורה התחתונה פרודוקטיביות טובה יותר.
אז ממה מורכב המודל שלנו?
המודל שלנו מורכב מ-3 שלבים:
לפני ההתמחות:
עוד בטרם מגיעים הסטודנטים לשלבי ההתמחות בתכנית החניכה, בנינו תשתית שמגדירה עד כמה מרכזי השירות והמכללות ‘מעורבבים’ זה בזה:
אילו סטודנטים יגיעו?
עד כמה הם יחדרו לעומק תהליכי הטיפול?
וגם – האם הסטודנטים נחשבים לעובדים מן העניין, כלומר, עליהם להגיע בזמן כמו כל עובד מן המניין?
תוך כדי ההתמחות:
בשלב הזה הסטודנט מגיע לפרק זמן מוקצב למרכז השירות, וזוכה לליווי מ-2 גורמים עיקריים: מרכז השירות והמכללה.
מרכז השירות אחראי על תהליך הקליטה, החניכה, מערכת היחסים של הסטודנט עם הצוות, פיתוח וקידום מקצועי.
המכללה מלווה את המתמחים, מספקת מסגרת לימודים שכוללת מטלות ועמידה בתנאי לימוד ביניהם, הגשת פרויקט גמר.
לאחר ההתמחות:
הסטודנט שיוצא ממרכז השירות, הוא לא זה שהגיע אליו
עכשיו, נפתחת בפניו דלת לעולם העבודה האמיתי, על התפקידים שבו, אפשרויות הקידום ותנאי השכר.
וטיפים לקראת סיום: איך עוזרים לסטודנטים להצליח בתכנית החניכה?
- לאזן בין משמעת לחופש – החונך במרכז השירות נע על המתח שבין מעורבות להתערבות וצריך להפעיל שיקול דעת מתי לאפשר לסטודנט להתנסות ולטעות ומתי הוא לוקח את הדברים לידיים ומדגים לסטודנט מה לעשות
- לבחור את החונך המתאים ביותר לסטודנט – לזכור שלא כל עובד מקצועי יכול לשמש גם כחונך ולהעביר את הידע הלאה. חשובה כמובן גם הכימיה בין השניים.
- לאפשר לסטודנט להתנסות בעבודה עצמאית ומצד שני, לא לזרוק מהר מידי למים.
- ליצור תהליך עבודה מסודר (ומעבר בין כל התחנות במרכז השירות) – יש לזכור כי הסטודנטים כותבים עבודה מסכמת בסיום ההתמחות לעיה הם גם נבחנים. לכן יש להקפיד על תכנית העבודה שנבנתה מראש עם המכללה.
- לספק לסטודנט את כל התנאים כך שירגיש ‘בבית’ – זה מתחיל בדברים הקטנים, לספק לסטודנט בגדי עבודה וכלי עבודה כך שיוכל לעבוד באופן עצמאי ובטיחותי וירגיש חלק
- להכיר לסטודנט את כל חברי צוות הטיפול וליצור פעילות מגבשת – לפן החברתי חשיבות גדולה בחווית ההתלמדות של הסטודנט וברצון שלו להישאר לעבוד במרכז השירות לאחר סיום הלימודים
- לחשוף בפני הסטודנט את כל שלבי ההתקדמות בענף – הצעירים של היום רוצים לדעת לאן הם יוכלו להגיע ובאיזה קצב. מעסיקים שישכילו לבנות ולהציג בפני הסטודנטים את מסלול הקריירה, מגדילים את הסבירות כי הם ירצו להישאר אצלם.
- אם הסטודנט אינו מראה רצינות – אפשר לשחרר אותו (אפשר ואולי אפילו חובה..) הסטודנטים צריכים להבין כי קליטה של סטודנט להתמחות דורשת השקעה גדולה מצד מעסיקים בענף הרכב, עליהם לקחת אותה ברצינות, להפיק ממנה את המירב, אבל גם להתנהל בצורה רצינית ומקצועית
- שיחת תיאום ציפיות – אחד המנבאים המשמעותיים להצלחת ההתמחות מתחילה אפילו עוד לפני היום הראשון של הסטודנט במרכז השירות. חשוב להציג לסטודנט את הדרישות ממנו בהתלמדות וגם לשמוע את הציפיות שלו מההתלמדות.
- להיכנס לנעליו של הסטודנט ולהבין כי הסטודנטים מרגישים שהם מגיעים עם ידע מהמכללה ורוצים ליישם אותו.
- קשר טוב בין מרכז השירות לנציג המכללה, יכול לאפשר מתן מענה מהיר וטוב לאתגרים ובעיות שעולות במהלכה.
רוצים לקלוט סטודנטים להתמחות מעשית? לחצו לפרטים נוספים כולל תוכנית מתמחים >>