המכונה שמאחורי המכונה

אסף רוזנר, מנכ”ל דיוק הוא זה שאומר למכוניות, אוטובוסים, רכבות ואוניות “נוע תנוע”.
וככה זה עובד.

11/06/2023
מאת: אפרת שפירא, Autojob

כמה מאיתנו רואים רכב וחושבים – מממ…תיבת הילוכים..
מעטים, נכון?

לא אסף רוזנר.

כמנכ”ל חברת דיוק הידראוליקה כבר 11 שנים, לא רק שמסתובבים אצלו בראש גלגלי השיניים, אלא בעיקר על פסי הייצור.
אבל אלו הם אינם גלגלי השיניים שכולנו מדמיינים.

המערכות המיוצרות על ידי החברה, הן מהמתוחכמות והמתקדמות בעולם.
תוכלו למצוא אותם כמעט בכל רכב שקיים שם בחוץ, וגם – תחזיקו חזק – באוטובוסים, אופנועים, רכבות, ספינות, אסדות, מטוסים, ציוד מכני הנדסי, רכבלים. הבנתם את התמונה.

כל מה שזז ומסתובב ומניע – זה דיוק.

ומה שעוד יותר מפתיע ואפילו ממלא בגאווה, זה שהכל כחול לבן. ציוני, משלנו.

אסף, איך זה מרגיש להיות חלק מכל מה שמזיז אנשים מנקודה לנקודה בארצנו הקטנה?

“מרגיש מצוין 😊. אני כבר 25 שנה בתעשיית הרכב, עם עבר בתפקידי שיווק, ניהול מוצר, ניהול פתרונות.

אני אמנם צעיר רק בן 51, אבל בחיידק הזה שנקרא עולם הרכב, נדבקתי עוד בילדות. כך שהתמזל מזלי לעבוד במה שאני אוהב, וגם לתרום לתעשייה משמעותית.”

ספר על הרומן שלך ושל דיוק.

“ממש לא מזמן חגגתי כאן 10 שנים.
דיוק ממוקמת בקיבוץ מחניים, כשזה לכשעצמו עניין לא קטן. החברה היא חברה קיבוצית לשעבר, מהזן הישן והטוב. היא הוקמה בשנות ה-60 כמפעל לעיבוד שבבי ולאחר מכן הפכה למוסך. בשנות ה-70 התקשרה עם משרד הביטחון, והתחילה לתת מענה לשירותים של שיפוץ מערכות היגוי, של חברה גרמנית בשם ZF.

החברה הגרמנית הרגישה את הרוח החלוצית, ואת יכולות המפעל ובעיקר מוטיבציית העובדים. בסוף שנות ה-80 התרחבה החברה, ודיוק הפכה להיות נציגה רשמית של ZF העולמית, על כלל המחלקות.

המפגש שלי עם החברה התרחש, פשוט משום שהייתי לקוח. רכשנו שרותים עבור היבואנים בהם עבדתי.”

מה בדיוק דיוק עושה?

“ממפעל לעיבוד שבבי ומוסך, דיוק התפתחה ושינתה תפיסת עולם. לא רק שרות ומתן מענה טכני, אלא חברה יזמית לשירותים ופתרונות למכירה, חידוש וייצור בעולם התחבורה. אנחנו מתמחים בשיפוץ וחידוש מערכות הינע מתקדמות, חשמליות  לצד מסורתיות. אנחנו עוסקים בעולמות תיבות הילוכים האוטומטיות והידניות, סרנים, הגאים,  מערכות הינע ותחומים נוספים אוטומוטיביים.

איך זה בא לידי ביטוי? אם היבואן של הרכב בו אנחנו נוהגים, נותן לנו מעטפת שירותים על הרכב, אז המוצרים שלנו הם אלה שמאפשרים ליבואן לספק את השירות.

לדוגמה, אוטובוס. יש לאוטובוס תיבת הילוכים.
נניח ויש לו תקלה בתיבה, טכנאי מגיע ומחליט: אם אפשר – מתקן במקום. אם לא, תיבת ההילוכים נשלחת אלינו.
אנחנו מספקים תיבה חלופית במסגרת האחריות וגם מעבר לאחריות, והלקוח משוחרר לדרכו.  עכשיו, המוצר מגיע למפעל, מתוקן, מחודש, והתיבה מוכנה לשימוש הבא, כשהלקוח ממקסם זמינות העבודה שלו. אנחנו חלק מההצלחות הללו.

איך הגעתם לשליטה אבסולוטית כל כך בכל התחום האוטומוביל?

“עם השנים, התפתחנו ביכולות והרחבנו את הסקטורים שעובדים איתנו. לא רק המוכר והקל, אלא תחומים מאתגרים חדשים.
מאז ומתמיד, העובדים שלנו, הם הכוח המניע. בזכותם העסק מתקדם. ככל שפיתחנו אותם והרחבנו את סל הידע שלהם, העשרנו את הידע, ורכשנו עבורם כלים נוספים. הצלחנו להיכנס לתחומים מאד ייחודיים, בין היתר הרכבת הקלה בירושלים או בתל אביב.”

אתם מניעים את הרכבת הקלה. גאווה.

“מאד מאד. היצרן הסיני החליט להטמיע בקרונות תמסורות מתוצרת גרמניה ZF. יש כאן 384 ממסרות שיוצרו רק לפרויקט בישראל. היצרן הסיני אמר – אני מייצר את הרכבת, אחראי לקחת אנשים למחוז חפצם, אבל אם מחר יש בעיה, החברה בישראל – דיוק – הם אלה שיודעים לתת לי שירות, מענה טכני מהיר ובעיקר מקסימום זמינות. כך גם הרכבת הקלה בירושלים. הנוסעים, נוסעים. אבל מתחת לקרון יש חברה שדואגת שהחוגון -ה”בוגי” ייקח אותם מנקודה לנקודה. מדובר בפרויקט מדהים שאנחנו עושים עם ‘לביא’ –  מפעילת הרכבת הקלה בירושלים.

אני חייב לומר, בעבר, כשהיינו תחת כובע קיבוצי, התפיסה היתה אחרת. לא שזה לא היה טוב, אלא פשוט התפיסה היתה שונה. מה שמנע מדיוק להתפתח למחוזות חדשים.

אבל היום? החברה הפכה להיות לפרואקטיבית. אנחנו יוזמים התקשרויות, מעורבים בפרויקטים לאומיים, מייצרים פתרונות חדשניים שאינם קיימים. החריצות הקיבוצית ניכרת בכל מה שאנחנו עושים, כך שלא רק שאני מייצר לך פתרון, אני גם אדע לתת לו שירות אחר כך.”

אז – מחניים?

“בהחלט! כל יום בדרכים מהבית במרכז ועד לצפון הרחוק. אבל מה, שווה כל דקת נסיעה (בעיקר משום שאני תמיד נוסע נגד הפקקים).

יש לנו 57 עובדים, וכיום מעל 3,800 מטר רבוע של מפעל חדיש ויפהפה.

אנחנו תכלס עושים פה תעשייה כחול לבן, בכל יום. זה ערך מוסף מאד חשוב לנו, ועם כל שנה חולפת אנחנו עוד יותר מבינים את המשמעות.

לקוח כמו רכבת ישראל, מתעקש להכניס חברות ישראליות, ובעיקר להשאיר בארץ מקור ידע. זה מרגש, ייחודי ומשמר את הידע כאן בארץ.

בתמורה, הלקוח מקבל זמינות גבוהה. אם פעם לקח לרכבת ישראל, קרוב לשנה לתקן רכיב מול ספק אירופאי (כשלוקחים בחשבון זמן הפלגה הלוך חזור, תיקון לפי סדר עדיפות וכו’ וכו’), כיום הרכיב מתוקן תוך שבוע. והרכבת, נוסעת.

זה ערך מוסף. זה מה שאימצנו כאן.”

אתם צריכים אנשי מקצוע מומחים

“חד משמעית. ככל שנעשיר את הידע, יהיה צורך ביותר ידיים עובדות, ולא פחות “ידיים חושבות’. כבר זמן רב שהתחום שלנו מצריך להפעיל את הראש. אנשים חושבים שזו עבודה צווארון כחול, ואני מודה – יש כאן שמן על הידיים. אבל זה לא פסול. זה חלק מהעבודה. גם מנתח בכיר נוגע בחומרים שונים 🙂 מה שבטוח, שהעולם שלנו הוא שיא היי טק. ממש לא לואו טק.

אם תבואי אלינו, תראי סביבת עבודה של בית מרקחת. אנחנו עובדים בתנאי מעבדה, באזור סטרילי אם צריך ותלוי במוצר, הכל ממוזג, טכנולוגי ‘ירוק’ ומתקדם.  הרי, אין אפשרות לשפץ משהו בסביבת עבודה של 38 מעלות. אנשי השירות שלנו מסתובבים עם טאבלט ביד, מעדכנים רשומות וממקסימום תהליכי עבודה, והכל ממוחשב ודיגיטלי.

וחוץ מזה, יש כאן חברה גרמנית וחברות נוספות שבודקת אותנו.
אנחנו חייבים להציג הוכחות, ביצוע ושימור רמה, עבור כל החברות שאנחנו מייצגים: תנאי עבודה טובים, שיטות עבודה נכונות, ניצול ידע, הדרכות ועוד.

העולם נהיה מורכב יותר, החשמל עוד יותר מאתגר והדרישות מהעובד עולות. אז מאד חשוב לנו הדרך שהעובד עובד. אמצנו תרבות ניהולית מסודרת וברורה, לימוד של כלים ולאחר מכן יישום הלכה למעשה. העובדים שלנו רוכשים ידע ומשמרים אותו, ומיישמים מול הלקוחות.”

מעניין לך?

“למזלי, אני חי בעולם מאד מאתגר, מאד מעניין. העולם הזה מאפשר התפתחות לכיוונים שונים.
יש קשת רחבה של מוצרים וידע שאפשר לרכוש עם הזמן ולהתפתח. ולא רק אני, אלא כל אחד שמגיע לכאן. אנשים יכולים להתחיל בעולם שלנו כטכנאי ייצור, להמשיך למנהל פעילות של ניידת שירות, להיות מנהל טכני של מחלקה, או מנהל מחלקה, ובכלל, ההתפתחות של המוצרים בכל תחום מאפשרת לעובד לגעת בלא מעט תחומים, במקום אחד.

כך שאנחנו עדים לעולם שכל הזמן מתפתח, ולעולם לא עומד במקום.

הנה, לאחרונה תלמידים הגיעו מבית הספר ממגמת רכב ‘כדורי’ אלינו למפעל, ראו את העולם המופשט שלמדו בכיתה קורם עור וגידים. ראית  התפעלות בעיניים שלהם. אומרים: וואו, לא ידענו שזה נראה ככה. לא ידענו שככה זה עובד. מה, אני אוכל לתקן כאלה דברים? וכמה תענוג זה להגיד להם: “כן – אתה תוכל”.”

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.