עשייה חברתית דור 3.0 - לראות את לקסוס ולהעתיק

איך עושים מהלימון לימונדה? (ויש גם הפתעה בסוף).

ענף הרכב מתמודד עם קושי בגיוס עובדים, וזה נהיה קשה יותר ויותר.
למה זה קורה? בעיקר, תפיסות לא מעודכנות וחוסר היכרות עם עולם הרכב של היום.

22/05/2023
מאת: אפרת שפירא, Autojob

בעידן שבו כולם רוצים היי טק, ענף הרכב אינו נתפס אטרקטיבי ומבוקש. בעיקר כי רבים אוחזים עדיין בתפיסה כי מרכז שירות זהו מוסך שהעבודה בו “שחורה”, עם גריז, משקלים כבדים ועוד. הבנתם את התמונה. למעשה, תחום הרכב הינו מהמרתקים שיש כיום, והוא מתפתח בקצב מהיר והופך לסוג של הייטק. הוא בהחלט יכול להוות אתגר מלהיב, למי שמחפש מקצוע מעניין ומתגמל.

הרכבים של היום מהווים מחשבי-על עם עשרות ומאות מערכות מחשב המוטמעות בהם. ישנם תיקונים ועדכונים ברכבים שאפילו לא מחייבים הגעה פיזית למרכזי השירות, אלא נעשית כעדכון תוכנה Over The Air  מרחוק, ממש כמו עדכוני התוכנה שאנחנו מקבלים לסמארטפון או למחשב שלנו. היי טק – כבר אמרנו?

גם כשהרכב מגיע לטיפול, במרכזי השירות של היבואניות הגדולות, הוא מטופל באמצעות מחשבים, על ידי טכנאים ומכונאים שעברו הכשרות מקצועיות מעמיקות וחדשניות, בדרך כלל ע”י נציגי יצרן הרכב העולמי, כולל בחינות הסמכה והשתלמויות.

למה זה חשוב? מכיוון שהרכבים היום הינם עתירי טכנולוגיות, וטכנולוגיה, כפי שכולנו יודעים, מתפתחת בקצב מהיר מאוד, לכן האנשים המטפלים ברכב חייבים להיות מקצועיים מאוד ומעודכנים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר. כך שענף הרכב הוא לגמרי הייטק, אבל הייטק עם ריגוש באוקטן גבוה, וכמובן – הרבה הרבה כיף.

אז למה בכל זאת קשה לגייס אנשים?

“גילינו שיש יותר אנשים שרוצים להשתלב בענף הרכב מאשר חשבנו” מספרת לנו דנה ליבר דולינסקי, מנהלת משאבי אנוש בחברת לקסוס מקבוצת יוניון מוטורס.

אז איפה הבעיה?

“הבעיה היא בדרישה.

ענף הרכב של היום דורש הרבה יותר מהאנשים שלו.
אנחנו בלקסוס, צריכים פרופיל מאד גבוה של עובדים, ונתוני הכניסה יכולים להיות גדולים על אלה שרק מסיימים את הלימודים.

לכן, בהחלטה אסטרטגית של הנהלת לקסוס, החלטנו לעצב ולבנות בעצמנו את דור העתיד של האנשים שלנו, כשאנחנו מאתרים אותם עוד בתקופת הלימודים, מעסיקים ומטפחים אותם אצלנו, מלמדים אותם את כל מה שצריך, ואז בסוף – קולטים אותם”.

אם התכנית הזו נשמעת פשוטה, אז לא. היא לא. ממש לא.

הסטודנטים שמגיעים לתכנית הקליטה וההכשרה בלקסוס, מוכשרים ומלאי מוטיבציה, אולם  חסרי ניסיון.

“אנחנו לגמרי מודעים לזה, וכאן האתגר שלנו” דנה מסבירה.

“זו החלטה מושכלת, שיש לה כמה וכמה סיבות.
הראשונה, היא לעשות טוב.

אנחנו מאמינים באנשים, לא רק באנשים שלנו.
אנחנו יודעים שהכי קשה זה להתקבל לתפקיד הראשון שלך אחרי הלימודים, ולכן רצינו להיות המקום הזה. זה שעושה את החיים מעט יותר קלים, ומעניק לצעירים ולצעירות הללו חוויה טובה במיוחד שתיתן להם מוטיבציה גם לעתיד.

הסיבה השנייה היא עסקית. אנחנו זקוקים לאנשים טובים ואיכותיים. ואנחנו מאמינים בסטודנטים.

הקפדנו לקחת סטודנטים ממגמת הנדסאי רכב בלבד, כשאנחנו משתפים פעולה עם מכללת אריאל, מכללת עתיד תל אביב, עמל א’ פתח תקווה ומשם המשכנו לתכנית הממשלתית סטארטר וגם לתכנית עתידאים.

בסך הכל, אני גאה מאד להגיד, גייסנו 11 סטודנטים השנה.

11 סטודנטים!”

נשמע שהמספר הזה יוצא דופן.

“המספר הזה בהחלט יוצא דופן וגם חסר תקדים.
ממה שאנחנו מכירים, אין עוד חברת רכב בישראל שגייסה כזו כמות של סטודנטים.

אני מניחה שזה לא רק הכמות, אלא גם האיכות.

“קלטנו כאן אנשים מאד איכותיים. עם רעל בעיניים ומוטיבציה בשמיים.

מצד שני, גם השקענו בהם הרבה מאוד.

העובדים האלה נקלטו אצלנו כעובדים לכל דבר. הם מגיעים לכאן ככל שמאפשרים להם הלימודים. חלק ליומיים, אחרים לשלושה ימים. בזמן שהם כאן, הם מקבלים את כל התנאים שמקבלים העובדים שלנו,
פלוס – וזה פלוס גדול –מערך שלם של הסמכות והכשרות, שאפשר רק לחלום עליו כשלומדים לתואר.

הם קיבלו כאן הסמכת יצרן, הכשרות מתקדמות, ועוד שורה ארוכה של קורסים, ימי עיון, ועוד.

בפן המעשי, היה לנו חשוב שהמעבר מהאקדמיה למשטח העבודה, יהיה זורם וחלק.

לכן, הצמדנו בתקופה הראשונית, לכל אחד מהם חונך.
ממש מלווה מקצועי צמוד שהכניס אותם לעניינים, ליווה, ייעץ והחדיר גם את רוח המותג הייחודית של לקסוס. התרומה היא הדדית, גם העובד שהוגדר כחונך נהנה מהעצמה מעצם הגדרתו ככזה.
לאחר תקופה הסטודנטים כבר התחילו בטיפולים פשוטים בכוחות עצמם והתקדמו די מהר. כרגע, הם כבר חלק בלתי נפרד מהצוות הטכני של לקסוס, כגורמים מקצועיים שיודעים לתת מענה גם למקרים מורכבים.”

מה קורה איתם הלאה?

“הבטחתי הפתעה בסוף, אז הנה היא.

ממש בסוף השיחה הזו, יגיעו אלי 3 מהסטודנטים לפגישה, אצלי במשרד.
בפגישה הזו, אני אבשר להם שהחלטנו לקבל אותם לעבודה, כעובדים במשרה מלאה!

תביני, החבר’ה האלה עדיין לא סיימו את התואר.
אמנם זה קורה ממש עוד מעט, אבל כמה סטודנטים שאת מכירה, התקבלו לעבודה עוד מבלי שיבשה הדיו על תעודת הגמר שלהם?
מבחינתנו, זה הישג מאד גדול, זו מתנה שאנחנו שמחים להעניק.
אנחנו מאמינים בהם, ורוצים לראות אותם צומחים, מתפתחים וגדלים להיות אנשי מקצוע שיהפכו למודל לחיקוי.”

אתם ממש רואים בהחלטה הזו כעשייה חברתית.

“חד משמעית.

כמו שהגדרתי בהתחלה, המטרה הראשונית, היא לעשות טוב לחברה. לסטודנטים. לדור הצעיר שצריך שיפתחו אותו, שידאגו לו ויאמינו בו.”

דרוד גרולניק, מנכ”ל לקסוס, מגדיר זאת הכי טוב: “אנו בלקסוס מאמינים שהתרומה הגדולה ביותר שאנחנו יכולים להעניק לענף ולקהילה היא בהשקעה בדור העתיד. באמצעות תכניות מסוג זה אנו יכולים להעניק לצעירים שרוצים להיכנס לענף הרכב, פלטפורמה להגשמת חלומות והתפתחות אישית, כזו המשמשת בידם כאוצר להמשך חייהם הבוגרים ועיצוב עתידם המקצועי והאישי”.

זו לא העשייה חברתית היחידה שלכם בלקסוס.

“כבר 16 שנים שאנחנו מקדמים את תחום המעורבות החברתית. אחת לחודש אנחנו מעורבים בפעילות התנדבותית משמעותית, בשיתוף עובדי ועובדות החברה, על חשבון יום עבודה.

אנחנו עובדים עם 3 עמותות.
אחת מהן ‘לב חש’, ובמסגרת הפעילות מולה אנחנו מפעילים אחד לשבועיים עגלת קפה, במחלקה האונקולוגית ילדים ברמב”ם.

בעמותת ‘ונטעת’ אנחנו מעורבים בנטיעת גינות קהילתיות, במרכזי שיקום ומרכזי קהילה ורווחה בערים פתח תקווה וכפר סבא.

בעמותת ‘טעם של ילדות’, אנחנו מגיעים למרכזים קהילתיים המיועדים לקהילת הקשישים בערים, ומבשלים איתם ביחד מתכוני ילדות.

אנחנו עוזרים להם להפיג קצת את הבדידות, מארחים חברה, ומאפשרים להם להעביר את הידע והכישורים הלאה. בעיקר, נותנים תחושה שהם חיוניים ושעדיין זקוקים להם.”

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.