"בכל יום אני לומד משהו חדש" | שיחה עתידנית על חדשנות עם אופק עוז, מנהל מחלקת מוצר ביוניון מוטורס יבואנית טויוטה

לשמוע ממנהל מוצר – שעסוק תמידית בטכנולוגיות חדשות ורעיונות מקוריים –
שבכל יום הוא “לומד משהו חדש”, זה מפתיע. ומרגש.

בעיקר, מלמד אותנו עוד נדבך חשוב בפרק הזה שאנחנו כותבים על הענף.
הרכבים שלנו, הם מראת העתיד.

07/04/2021
מאת: אפרת שפירא, Autojob

הכתבה הבאה מיועדת לכם: המועמדים, המתלבטים, ולכל ההורים ששותפים יחד איתכם בהחלטה כיצד לעצב את העתיד.
אנחנו רוצים לשקף לכם עד כמה עמוק וחריף הוא הפער, בין איך שאנחנו תופסים את ענף הרכב (מלוכלך. פיזי. לא משהו) לבין מה שהוא באמת (חדשני, מתקדם, מרתק ומגניב).

ולשם כך, אנחנו לא מהססים לגייס תותחים כבדים.

ואופק עוז, מנהל מוצר בטויוטה ישראל, הוא תותח כבד כזה.

אופק, אתה מבין את גודל האחריות המוטלת על כתפיך? 😊

“מבין בהחלט, סך הכול, מדובר בעובדים העתידיים שלי.
הם אלה שיעצבו את הפנים של היבואנים בארץ ושל החברות הבינלאומיות מול הלקוח, בפן המכירה, בפן השירות, בהכול.

אני כבר יכול להגיד לך שהעולם עובר תהפוכות, בעיקר בצד התהליכי והטכנולוגי. והתהפוכות האלה באות לידי ביטוי בענף הרכב.

כלומר, נוצר מצב שגם אני, כאקדמאי בעל תואר שני עם ניסיון ורקע וידע, נחשף לפרויקטים כאלה ואחרים, ורואה בהם אתגר של ממש. אתגר שמחייב אותי להבין את העולם בכל פעם מחדש, לעשות התאמות וליישם את התובנות בשטח.

אנשים חייבים להבין, שענף הרכב הוא לא רק מנוע, גלגלים, ברגים. זה כל כך הרבה מעבר.

יש כאן טכנולוגיות מתקדמות ביותר, כמו הנעות היברידיות וחשמליות, מערכות אוטונומיות, טכנולוגיות בטיחות, סנסורים, קישוריות – עולם ומלואו, שמחכה לאנשים מוכשרים כדי להתגלות.

רוצים לדבר על חדשנות? ענף הרכב הוא כר פורה של יצירה. בכל דבר.

לדוגמא, בטיחות.
בטיחות היא לא רק כרית אויר, אלא רכב שמתערב אקטיבית בשמירה על הנוסעים עם מערך של סנסורים, מצלמות ואביזרים שונים שמיועדים לשמור על חייהם של הנהג, של הנוסעים ושל הולכי הרגל מחוץ לרכב.
אלו טכנולוגיות שיודעות לקלוט את כל הנתונים מסביב ולייצר פלט מתוכנן שמסייע באופן אקטיבי ואוטונומי לצמצם פגיעה בחיי אדם.

אם זה בפן של קישוריות ומוליטימדיה, זו טכנולוגיה מתחדשת שכוללת את כל החיבורים בין הרכב לנייד ובהמשך, בין הרכב למשתמש עצמו.”

מה, נצליח להתניע בעתיד רכבים על ידי אימות פנים?

“בואי נגיד, שהטכנולוגיה להפעיל כל מיני פונקציות על ידי מחוות, ולא על ידי כפתורים, כבר קיימת.

כלומר, כל מה שניתן לעשות היום מול הטלפון הנייד, ניתן יהיה לעשות בעתיד במערכות מחשוב ברכב. אלו טכנולוגיות שנראה איך הן מתפתחות עם הזמן, כל הזמן.”

כאחד שנחשף לחדשנות בכל יום, ספר על טכנולוגיה אחת שהדהימה אותך ממש

“אנשים רוצים לשמוע ממני ‘מה הדבר הבא’.
קשה קצת לי לתאר זאת, כי אלו תוכניות שטרם פורסמו.

אבל כשנכנסתי לטויוטה, באמת היה קונספט אחד שמאד הפתיע אותי.

טויוטה העולמית משקיעה בטכנולוגיות רכב מונעי מימן. אם אנחנו מנסים היום לצמצם כמה שיותר את פליטת הגזים הרעילים, רכב מימן פולט לסביבה בסופו של התהליך אדי מים.

תחשבי על מרכזי ערים, נגיד סין. יש ענן כתום שיושב על העיר ואנשים עם בעיות בריאות קשות. פתאום תהיה לנו מציאות של מרכזי ערים שאין בהם זיהום אויר בכלל, לפחות מכל נושא התחבורה.”

 

מתי לדעתך נהנה מעולם חדשני כזה, ללא זיהום תעבורה?

“כאן לצערנו, המצאה של הטכנולוגיה אינה מספיקה.
אנחנו צריכים תשתית תומכת.
כלומר, זה שיש טכנולוגיה חדשנית, זה דבר אחד, אבל כאן צריך גם מודעות ותמיכה ממשלתית. צריך שהממשלה תתמוך בפרויקט כזה ותאפשר לו להתממש בפועל.

נכון להיום הפוקוס של הממשלה, ממוקד ברכבים היברידיים וחשמליים. אנחנו רואים שיש רצון אמיתי להגיע להפחתה של זיהום, אך הטכנולוגיה עדיין מאוד יקרה והתשתית אינה תומכת באופן מלא בהטמעה של רכבים בעלי 0 זיהום בהיקפים משמעותיים.

פה נכנסות לתמונה המכוניות ההיברידיות אשר חוסכות משמעותית הן בזיהום והן בדלק לעומת רכבים מונעי דלק בלבד, הייצור שלהם זול משמעותית מזה של רכב חשמלי והן אינן זקוקות לתשתית טעינה חיצונית אלא טוענות את עצמן באופן עצמאי.

יש מדינות בהן המודעות לנושא גבוהה במיוחד?

“נושא הזיהום התעבורתי נמצא במודעות עליונה במקומות רבים בעולם, באירופה למשל הגדירו המחוקקים רגולציה המחייבת את יצרניות הרכבים ברף פליטת מזהמים ממוצע לרכב, אשר מתהדק משנה לשנה. על יצרן אשר עובר את רף זה חלים קנסות כבדים. זוהי גם אחת הסיבות שאנו רואים כניסה מהירה יותר של דגמים חשמליים על אף שייצורם עדיין מאוד יקר.

בהיבט זה טויוטה נחשבת למובילת שוק ועומדת ברף הפליטות, הודות להשקעה והטמעה רבת שנים ונרחבת של טכנולוגיות היברידיות – חשמליות.

בהיבט החדשנות והטכנולוגיה, טויוטה כבר אינה עוסקת רק בייצור רכבים אלא בפיתוח פתרונות חכמים לתחבורה, בטיחות, הפחתת זיהום, הנגשת שירותים ותקשורת בין כל המערכות האלה.

דוגמה מצוינת לכך היא כוונתה של טויוטה להקים עיר ניסויית למרגלות הר פוג’י ביפן – , בה יתגוררו כ-2,000 תושבים קבועים לצורך ניסוים בתנאי אמת של טכנולוגיות חכמות וירוקות – גגות סולאריים, תחנות כוח מונעות מימן אשר אינן פולטות מזהמים, פתרונות תחבורה אוטונומיים אישיים, בתים חכמים ואפילו רובוטים.

חזרה אלינו. איך טויוטה העולמית תופסת את השוק הישראלי?

“היצרן רואה בישראל כשוק טכנולוגי ויצירתי מאד, סתגלן, מודע לטכנולוגיה ורעב לה. בצד הטכנולוגי, ישראל נתפסת כמדינה מאד חדשנית, הציבור בה נתפס כ-early adopter, ציבור שרוצה ומסוגל להסתגל לתנאים משתנים.

אחד המאפיינים של ישראל הוא שרוב האוכלוסייה מרוכזת בשטח קטן יחסית (בין חדרה לגדרה).
לכן, ישראל מהווה שטח פוטנציאלי לבדיקה של טכנולוגיות, כמו הטכנולוגיה החשמלית, למשל.

השטח הקטן מאפשר עמידה באילוצים של טעינה, הודות למרחקי הנסיעה קצרים כמו גם גישה לתשתית טעינה קרובה. פריסת התשתיות לא מצריכה התפשטות נרחבת.

חוץ מזה, בכל מה שנוגע לחדשנות וקליטה מוקדמת של טכנולוגיות – אנחנו אחד השווקים היותר מחושמלים שיש. בערך רבע מהרכבים בשוק, הם רכבים היברידיים. אנחנו  שניים באירופה בהיבט הזה.

כלומר, יש כאן שילוש טוב ויציב: הראשון, אנשים מוכנים לנסות טכנולוגיה, השני, תמיכת הרגולטור בקידום תשתיות והקלות מיסוי והשלישי, תנאי השטח.

בנוסף, כמדינת סטארט-אפ, השוק הישראלי נותן הרבה פתרונות טכנולוגיים שהיצרן מאד מעריך. יש המון שיתופי פעולה בעולמות של מולטימדיה, ניווט, בטיחות ועוד פתרונות שנותנים ללקוח ערך מוסף.”

מה גרם לך להגיע לענף?

“אני הגעתי לענף במקרה. למדתי לתואר ראשון בכלכלה, תואר שני במנהל עסקים ושיווק ובכלל הייתי כלכלן בצבא קבע. כל קשר ביני לבין ענף הרכב הסתכם ברכב הפרטי שלי, ללא מחשבה או דרייב להיכנס לעולם הרכב.

גם אני הייתי תחת התפיסה, שיבואן רכב, קונה רכבים ומוכר רכבים. מחוסר היכרות עם העולם.

ואז, הגעתי לפני כשנתיים לטויוטה כאנליסט מוצר. התפקיד עניין אותי מאד, וכלל קשר רציף עם היצרן, תכנון השקות של מוצרים, הטמעה של פתרונות וטכנולוגיות.

היום כבר התקדמתי למנהל מוצר ואני יכול להגיד לך, אין יום שאני לא לומד בו משהו חדש. בכל יום אני נתקל בכל כך הרבה חידושים, מערכות, פונקציות, רגולציה משתנה וכמובן הידיעה שאנחנו עוסקים ב’מוצר’ שהוא לא מוצר רגיל. לרכב יש השפעה. יש בו סיכון. יש לו אפקט על הסביבה.
ולכן ישנם הרבה מובנים של רגולציה על בטיחות, על זיהום, וכמובן, בפן של הייבוא עצמו והמיסוי.”

לאור שינויי החדשנות שחלים על הענף – מה נדרש היום ממועמדים בתחום הרכב?

“ברור שהידע הנדרש כיום ממועמדים להיכנס לענף הרכב, שונה לחלוטין ממה שהיה נהוג בעבר.

היום הרכב כולל מערכות מחשוב וחשמל מתקדמות – אנחנו צריכים ידע טכני ומחשובי, יכולת אנליטית. היום כשפותחים מכסה מנוע לא מספיק להגיע עם מברג. היום מתחברים למערכות הרכב עם מחשב. המערכות מאד מורכבות ברמה שכל תקלה הכי קטנה, עלולה להשפיע על חיי אדם.

כל השינוי הזה יורד לכל אחד מהעובדים – אנשי התיקונים והאבחון, השירות, המלאים.

אבל אנחנו רואים את השינוי הזה קורה. גם אצלנו בכוח האדם. זה שינוי טבעי. האנשים שמגיעים אלינו ממילא מגיעים מעולם טכנולוגי, אנחנו הלא מוקפים בה.
אז מי שמגיע לעולם הרכב כבר יודע שהוא נדרש להגיע לעולמות גבוהים יותר, של קישוריות, מחשוב וטכנולוגיה.”

איך משפיעים אתגרי התקופה על נושא החדשנות בחברה ובענף?

“תראי, בכל מה שנוגע למה שעברנו בשנה האחרונה במגיפת הקורונה, אני יכולה להגיד שחל ייעול משמעותי בדרך בה אנשים קונים רכבים.

לדוגמא, היום מישהו שרוצה לקנות רכב, לא חייב להגיע לאולם התצוגה בשביל לבצע נסיעת הדגמה בליווי נציג חברה. היום אפשר להזמין נסיעת הדגמה אצלך בבית, באופן עצמאי – דבר שעד לא מזמן בכלל לא היה על הפרק.

מעבר לכך,
בכל מה שנוגע למהפכת השיתופיות, גם כאן כמובן אנחנו רואים שינוי איטי אך משמעותי, בו אנשים לא קונים רכבים לעצמם, אלא חולקים רכבים יחד עם אנשים אחרים דרך חברות שיתופיות, ובכך חוסכים הוצאות תחזוקת רכב כבדות.

גם כאן את יכולה בהחלט לראות חדשנות, אם זה שליטה בניהול הלו”ז של הרכב, איתור רכב ופתיחת כלי רכב באמצעות אפליקציה. אבל את כל זה, אנחנו רואים כבר בשטח היום.

אז אם לסכם,
ענף הרכב שונה מאד ממה שהכרנו פעם. גם אני מאד הופתעתי. ואני יכול להגיד שענף הרכב משפיע על החיים שלנו, הרבה יותר מאשר אנחנו יודעים או מרגישים.
כדי לתמוך בשינוי, אנחנו זקוקים לאנשים מוכשרים, שירצו להיכנס לתחום מעניין מאד, עם תנאים טובים ויכולת להתקדם. בואו”.

 

רוצים לעבוד עם הטכנולוגיות המתקדמו ביותר של עולם רכב? כנסו לעמוד המשרות >>

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.