מערך ההשכלה וההכשרה בענף הרכב משתנה יחד עם שוק התעסוקה

ישבנו לשיחה עם חגית אליאס, מנכ”לית מומנטום וקרן דביר, העוסקת במחקר והערכה, מלווה את פעילות מומנטום בשנים האחרונות.

13/10/2021
מאת: אפרת שפירא, Autojob

מומנטום, החברה העומדת בראש פורטל AutoJob, הוקמה כדי לשנות את התדמית על ענף הרכב בישראל.

כדי להביא לשינוי וליצור ביקוש עבור מקצועות הרכב החדשים והמרתקים, יצרנו מערכת (אקוסיסטם) שמורכבת מ- 3 גופים עיקריים:
המעסיקים, הרגולטור והמכללות.

כדי להבין לעומק את השינויים המבורכים שעשינו במערך ההשכלה וההכשרה, ישבנו לשיחה עם חגית אליאס, מנכ”לית מומנטום וקרן דביר, העוסקת במחקר והערכה, מלווה את פעילות מומנטום בשנים האחרונות.

 העולם צריך עובדים מוכשרים

חגית: “המקום בו אנו פוגשים את מערכת ההשכלה הטכנולוגית, היא סביב הצורך בעובדים.

בטווח הזמן הבינוני, ענף הרכב יזדקק לעובדים מיומנים יותר, בעלי השכלה טכנולוגית.
כדי לענות על הצורך הזה חייבים לטייב את ההכשרה ואת רמת המיומנות הנדרשת.

בחרנו להרחיב את מעגל השיח של המעסיקים וליצור שותפות בעלת ערך עם המכללות, כאשר
המעסיקים מעורבים בבניית תכניות הלימוד וקולטים סטודנטים לפרק ההתמחות.
בשיטה הזו, הסטודנטים מכירים  טוב יותר את עולם העבודה וצוברים ניסיון מעשי.

במקביל, אפשרנו לסגלי ההוראה לפגוש את העובדים הטכניים במרכזי השירות, כדי לשפר את רמת הידע והמיומנות שלהם.

קרן: “גם אני אתחיל בנקודת המוצא, אבל מכיוון שונה:
לאורך שנים המכללות המקצועיות עברו תהליך מאד משמעותי, של הלקאה חברתית.

פעם, האוניברסיטאות והמכללות זכו להכרה ותקציבים, ונעטפו במנגנונים משומנים של שיווק.
לעומתן, המכללות הטכנולוגיות סבלו מתדמית ירודה.

ואז, כשאנשים שאלו את עצמם: ‘האם אני באמת רוצה שהבן שלי ילך ללמוד כיצד להיות מסגר’?
התשובה הייתה ברורה: ‘ממש לא’.”

המצב היום שונה לחלוטין. למה?

“זה מאד פשוט. כי העולם השתנה.
העולם בעשור האחרון התקדם בקצב מסחרר. כל המשתנים במשוואה התחלפו, והטכנולוגיה הפכה להיות הגורם המשמעותי ביותר בעולם ובשוק העבודה.

ומי המרוויח העיקרי מהמהפכה? כמובן – המקצועות הטכנולוגיים.

באיזשהו שלב המכללות הבינו, שאם העולם משתנה והמקצועות משתנים – גם עולם ההכשרה חייב להשתנות.”

חגית: “אני מסכימה עם קרן.
ממה שאנחנו לומדים, המכללות ערות מאד לשיח הציבורי.
יש הבנה שהמשק זקוק לעובדים משכילים ומיומנים וזה יוצר הזדמנות לפתח מסלולי הכשרה מגוונים ולמשוך סטודנטים.

יש למנהלי המכללות אינטרס לבדל את המכללה שלהם כמכללה מובילה, הם מבצעים חשיבה תמידית כיצד לשפר, לדייק את התכנים וגם, לראות איזה קשר אפשר ליצור עם עולם המעסיקים. כי בסופו של דבר נפל האסימון:
כולם מבינים שהשינוי נוצר רק עם חיבור חזק בין המכללות לבין המעסיקים.”

רציתן לחבר בין המכללות למעסיקים. איך עשיתן את זה?

כאשר יש אינטרס משותף וערך גבוה לכל בעלי העניין נוצר שיתוף פעולה . מומנטום יצרה את הפלטפורמה לשיח וחיבור .

חגית: “כדי להניע את התהליך, עשינו השנה תהליך ברור מעמיק.
שאלנו את עצמנו: ‘למה בכלל צריך ליצור שיח משותף, בין המכללות המכשירות  לבין המגזר העסקי?’

לשם כך, זימנו מסביב לשולחן מעסיקים ונציגים מהאקדמיה. הושבנו אותם זה מול זה, ושאלנו:
“מה אתם צריכים כדי להתקדם, אבל הפעם – ביחד?”

בשיח הזה, המעסיקים אותתו לנו – שהשמה איכותית היא ערך גבוה מבחינתם;
והמכללות אותתו לנו – יצירת התמחות מעשית אצל המעסיקים במהלך הלימודים, היא ערך גבוה מבחינתם.

מתוך הגדרת הערך המשותף, גבשנו פעולות משותפות ומלוות במחקר והערכה.

מה כללה תכנית העבודה?

חגית: “היינו שותפים מובילים בבניית סילבוס מותאם, הגדרנו מחדש את מסלולי הלימודים, קיצרנו את תוכניות ההכשרה ושילבנו שעות משמעותיות של התנסות מעשית תוך כדי הלימודים, כך שסטודנט יבנה את תמונת העתיד שלנו בענף הרכב.

ברקע התהליך חשוב לציין, בינואר 2018 החלה רפורמה משמעותית לחיזוק מעמד ההשכלה הטכנולוגית. הרפורמה הובילה לשינויים ברמה המבנית , הרגולטורית והפדגוגית במערך ההשכלה, בהובלת המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע שבמשרד העבודה דאז ( מה”ט).

במסגרת השינוי הקימה מה”ט ועדת מומחים יחד עם מומנטום והמעסיקים, כדי להתחיל את תהליך השינוי וההתאמה לעולם העבודה המשתנה.
הועדה התכנסה באופן תדיר והובילה לשיח ולמנגנוני עבודה שמצליחים למצב את מגמות הרכב במקום יותר חדשני, מתפתח וגדל.

איך זה נראה בשטח?

“הבאנו סטודנטים למפגשי חשיפה כדי שיכירו את עולם העבודה, בדגש על מרכזי השירות, ואת האפשרויות המחכות להם.

לאט לאט, ראינו איך המחט מתחילה לזוז: יש יותר סטודנטים שמתעניינים בקריירה במרכזי שירות.

בשנה האחרונה קלטנו כ-50 סטודנטים שנמצאים במסגרת של התמחות במרכזי השירות, כעובדים מן המניין במרכזי השירות תוך כדי מסגרת הלימודים וכחלק בלתי נפרד ממנה.

המעסיקים מקבלים כוח אדם בעל ידע, והסטודנטים מקבלים הזדמנות נדירה לצבור ניסיון בעבודה מעשית, מה שמכין אותם אחר כך לקליטה קלה יותר בעולם העבודה.

חגית: “צריך לזכור שענף הרכב בישראל אינו יצרני, שהרי הייצור נמצא בחו”ל.
אצלנו בישראל, הענף הוא ענף מתווך, שדואג למכור את המוצר.
אם בחו”ל התעשייה מחזיקה בקמפוסים ומכשירה את העובדים הנדרשים, הרי שבישראל ההכשרה מפוצלת בין גופים שלא תקשרו עם התעשייה.

אנחנו רוצים לראות שמכללות מתגייסות לבצע השמה של הסטודנטים לאחר הלימודים. לשם כך נוצרה תוכנית שמטרתה לחבר בין התעשייה לדור העתיד.

בעיקר, אנחנו רוצים לטפח את הרצף החשוב בין המכללות למעסיקים, לתגמל  את הסטודנטים המצטיינים, להמשיך לצמצם את הפערים, להעביר את הידע ולעדכן את תוכניות הלימוד באופן תדיר.

השותפות עם המכללות הטכנולוגיות הינה תכנית הדגל של מומנטום.
נמשיך לטפח, להשקיע ולשכלל את השותפות, כדי ליצור תשתית גיוס רלבנטית.”

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.