רכבים אוטונומיים ובינה מאלכותית

בינה מלאכותית ורכבים אוטונומיים - פיתוחים שהפתיעו גם אותנו

מה אומר לכם המושג בינה מלאכותית? האם זה הסוכן סמית’ ממטריקס?
WALL-E? או DATA ממסע בין כוכבים?
בינה מלאכותית הלהיבה את המוח האנושי כבר מזמן,
על המסכים הגדולים ומחוצה להם.
אבל היא כאן.
ממש ליד תא הכפפות ברכב שלך.

12/02/2023
מאת: אפרת שפירא, Autojob

זה קרה לי בסעודת שבת האחרונה. הבן שלי (בן 6) נשא אלי עיניים ושאל את השאלה שאני שאלתי את אבי, בערך בגיל הזה:
“אמא, איך נגיע בעתיד לבית הספר”?
התשובה המיידית שלי: “חלליות.כן, בן. בעוד זמן לא רב תחנה אצלנו חללית פרטית.

במקום כבישים יהיו נתיבי אויר,

במקום גלגלים יהיו כנפיים ובמקום נהגים יהיו רובוטים.

הם יפתחו עבורנו את הדלת ולא יצטרכו לשאול לאן הפעם. הם יודעים לקרוא מחשבות.”

צחקנו, המשכנו לקינוח ושכחתי מכל הסיפור. אבל רק לאחר שהכנתי את הכתבה הזו, הבנתי עד כמה החזון הזה (שיש שיגידו שמקדים במאד את המציאות) בעצם קרוב.

תעשיית הרכבים האוטונומיים היא המלהיבה ביותר במובנים של חדשנות

ההערכות מראות ששוק הרכבים האוטונומיים – אולי ההתחלה הבטוחה ביותר לעולם החלליות – יגדל במונחים אדירים בעשורים הקרובים וכאשר אומרים רכבים אוטונומיים, אומרים למעשה – בינה מלאכותית.

מהי בינה מלאכותית?

בינה מלאכותית היא היכולת של מכונה לחשוב, לנהוג ולהתנהל כמו יצור אנושי. את זה כולם יודעים, ואיך לומר? טיורינג הגדיל להגדיר זאת ‘במבחן טיורינג’, ומרווין מינסקי תיאר זאת כ”יכולת לגרום למכונה, להתנהג בדרך שהייתה נחשבת לאינטליגנטית לו אדם התנהג כך”.

אבל בינה מלאכותית היא הרבה מעבר לזה. בינה מלאכותית אינה חייבת להיות מוגבלת, ויכולה לפרוץ הרבה מעבר ליכולות האנושיות. מבלי להיכנס לדיון פילוסופי על הסיכון או הפוטנציאל במצב הזה,
חשבנו שיהיה מעניין לבדוק, עד כמה בינה מלאכותית הולכת לשפר את חיינו בכל הנוגע לענף הרכב.

מה הקשר בין ענף הרכב לבינה מלאכותית?

בינה מלאכותית היא חלק קריטי בפיתוח וייצור רכבים כיום. ככל שגדלות טכנולוגיות של IoT, מגמות אקולוגיות וחשיבה ברת קיימא, מיקוד בבטיחות ורצון להביא לחיסכון בתחזוקה, כך גדלים הפתרונות המבוססים על בינה מלאכותית בענף הרכב האוטונומי. אם כיום אנחנו בוחרים רכבים מתוך שיקולים של סטטוס, בטיחות, עלות-תועלת או התאמה לסגנון החיים, הרי שבעתיד יצטרפו למערך השיקולים גם טכנולוגיות של בינה מלאכותית. אלה יעניינו אותנו לא פחות, וישפיעו על המותג או הדגם שנקנה.

כיצד הבינה המלאכותית תורמת לענף הרכב כיום?

רכבים בטוחים יותר

זה אולי החזון הנעלה ביותר של הבינה המלאכותית: הצלת חיי אדם.חברות היי טק וסטארט-אפים רבים כאילו נולדו לתוך המשימה הזו, מה שמוליד שורה ארוכה של טכנולוגיות בטיחות מבוססות בינה מלאכותית, שיודעות לזהות מצבים מסוכנים, ולנהל את התגובה של הנהג. מערכות בינה מלאכותית ברכבים של טסלה, למשל, כבר יודעות לזהות מה מצב העייפות של הנהגים, על ידי סקירה של העיניים.

מערכת מתוחכמת וחזקה נוספת של טסלה, יודעת לזהות את הדרך, על העיקולים והבעיות הפוטנציאליות בה, על ידי הפעלה של חיישנים ורשתות צילום.

הלומדות הללו מנתחות תמונות גולמיות, מזהות אובייקטים ומבצעות הערכה של הדרך, תוך לימוד ממגוון אינסופי של תרחישים מכל העולם, שקורים בו זמנית במיליוני רכבים!

ואם ניקח בחשבון שנסיעות ארוכות (ולא נוחות) יכולות להשפיע על התגובתיות של הנהג, הרי שברכבים של BMW קיימת עוזרת אישית, שיודעת לשפר את רמת הנוחות של הנוסעים עד למקסימום האפשרי, מניטור טמפרטורה של המושב ועד לניהול מערך התאורה ברכב.

הכל בהתאם לבקשה מפורשת או קריאה נכונה של המפה. גם בפורשה פותחו מודלים של למידת מכונה, שמייצרים המלצה להתאמה אישית על בסיס ההעדפות של הנהגים. המודלים הללו מדייקים את ההמלצות שלהם תוך כדי תנועה, עם כל שימוש.

ייצור יעיל יותר

כבר היום אפשר למצוא רובוטים שעובדים לצד אנשים בשר דם, במפעלי היצור של החברות הגדולות.
הרובוטים מצוידים באיברי חישה שיודעים לצפות תקלות ופוטנציאל של פציעות, ומתריעים מראש לעובדים.
רובוטים גם מסייעים במגוון עצום של פעולות, החל מהעברת ציוד מנקודה לנקודה במפעל, ועד לאריזה.

טכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידת מכונה, יודעות לנתח כמות אסטרונומית של נתונים, להסיק מסקנות ולשפר תהליכים. המיומנות הזו יעילה במיוחד ברצפת הייצור, עם יכולת לאתר רכיבים פגומים, תקלות צבע או חומרי גלם, ובעיות אחרות של איכות, שיכולות להשפיע באופן קריטי על התפקוד של הרכב בתנאים שגרתיים ובתנאים קשים יותר.

תחזוקה זולה יותר

כולנו כבר הורגלנו במערך שלם של נוריות וצפצופים שאמורים להסב את תשומת ליבנו, לעובדה שמשהו לא עובד ברכב. מרמת מצב השמן ועד לעובדה שהמצלמה האחורית הפסיקה לפעול.
הבעיה בטכנולוגיות הנוכחיות היא, שעלינו לתקן את התקלה כבר אחרי שקרתה.
בינה מלאכותית היא זה, ועוד הרבה הרבה יותר.

טכנולוגיות של בינה מלאכותית מבוססות על חיישנים שיודעים לנטר את הפעילות של המערכות השונות, ולהתריע על היתכנות של תקלה. עוד הרבה לפני שהתרחשה באמת.
כך, אפשר לחסוך משמעותית בפעולות התחזוקה, שלא לדבר על ההשלכה על הבטיחות של הנוסעים.

אז מה הולך להיות?

לא סגורה לגבי החללית. הילד שלי גדל במהירות גדולה מדי, ואיך לומר? יש בעייתיות מסוימת בענף הצ’יפים נכון לכתיבת שורות אלה. אבל מה שבטוח, יהיה מרגש.
שוק הרכבים האוטונומיים הולך לגלגל מיליארדים בעתיד הקרוב, חוקרים ומדענים הופכים להיות מתוחכמים יותר ויותר והפתרונות ממשיכים לזרום. אז אם לא אסע לבית הספר בחללית עם הילדים, אולי זה יקרה דווקא עם הנכדים?

אולי יעניין אותך?

איך זה מרגיש לעבוד בפסגת הטכנולוגיה של ענף הרכב?

רכבים היברידיים – המדריך לפסגת החדשנות

מקורות מידע:

בינה מלאכותית (ויקיפדיה)

Three Ways AI Is Impacting The Automobile Industry

Examples of How AI Drives the Automotive Industry

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.