רכבים אוטונומיים - מדריך למתחילים

רכבים אוטונומיים – המדריך למתחילים

בעולם הרכב המשתנה תמיד, מהפכת הרכבים האוטונומיים מצליחה לחולל לא פחות משינוי פרדיגמה. הנה כל מה שצריך לדעת.

28/09/2023
מאת: אפרת שפירא, Autojob

הרעיון של רכבים אוטונומיים מעסיק את האנושות כבר לא מעט שנים והיום אנחנו כבר רואים אותו הופך למציאות. מה שפעם היה נחשב כמדע בדיוני, הופך היום לעובדות בשטח. טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית, פיתוח מואץ של חיישנים ולמידת מכונה, הופכים את הרכבים האוטונומיים למוצר, שקשה מאד להתאפק מלנסות בעתיד הקרוב.

ממש כמו שמהפכת האינטרנט שינתה את האופן בו אנחנו חיים, הרכבים האוטונומיים משנים את הדרך שבה אנחנו זזים. איך?

על ידי שימוש במכ”מים, אמצעי ראייה, AI ושלל טכנולוגיות שמפתחים ברגע זה ממש; אפשר לומר עוד לפני שהתחלנו, שרכבים אוטונומיים מקבלים החלטות במקומנו, וככל הנראה, הם עושים את זה טוב יותר.

בבסיס חזון הרכבים האוטונומיים עומדים 3 עקרונות פשוטים: לקדם נהיגה בטוחה יותר, ליצור סביבת נהיגה יעילה יותר ולעשות את כל זה כדי לגרום לנו, המשתמשים, הנאה רבה יותר.

איך רכבים אוטונומיים יכולים לתרום לאיכות החיים שלנו?

לפני שנצלול נגיד – רכבים אוטונומיים, או לפחות חלקים אוטונומיים, נמצאים כבר בשימוש די נפוץ. אתם יכולים לראות אותם בבקרת שיוט אדפטיבית, תיקון נתיבים, בלימה אוטומטית ועוד ועוד. מכאן הדרך סלולה לרכבים 100% אוטונומיים, שמסוגלים לנווט בדרכים ללא התערבותנו.

בעשורים האחרונים, המסע הארוך והמרתק הזה גדוש בחידושים טכנולוגיים כאלה ואחרים; כמו למשל יכולת חישובית רבת עצמה, ניצול למידת מכונה והפעלת אלגוריתמים משוכללים, ולא, כל זה לא מפסיק להדהים אותנו.

בטיחות מעל הכל

מה שהכי יפה בכל הסיפור, זה החזון שהגדרנו קודם: רכבים אוטונומיים נועדו להביא לעולם בטוח יותר. למעשה, החזון הזה הוא הכוח המניע, ובצדק: לרכבים אוטונומיים יש פוטנציאל לשפר משמעותית את סביבת הנהיגה, ולהפוך אותה לבטוחה יותר.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, למעלה ממיליון איש (פלוס פלוס) נהרגים בכל שנה מתאונות דרכים, כמעט תמיד בשל גורם אנושי וזה לא פלא. כניסת הניידים לחיינו, לצד שפע של סיבות נוספות, מביאות ליותר ויותר הסחות דעת, וקבלת החלטות לא נכונה.

טכנולוגיות הבטיחות שפותחו עבור רכים אוטונומיים, מקצרות את זמני התגובה ומשכללים את היכולת לקחת בכל רגע נתון אינספור נתונים, לעבד אותם ולהפיק מהם את התגובה הנכונה.
בגדול? בני אנוש יכולים רק לחלום על זה.

לחיי בוקר נטול פקקים

טוב, אנחנו לא יכולים לערוב לזה, אבל בכל זאת נגיד: רכבים אוטונומיים יעילים יותר. לרכבים אוטונומיים יש את היכולת לייעל את זרימת התנועה, ואת זה לא אנחנו אמרנו, אלא מחקר של אוניברסיטת קיימברידג’ שחקר ומצא שרכבים אוטונומיים שיתופיים יכולים לייעל את התנועה בכ-35%.

עד שנגיע לחזון השיתופיות האוטונומי, כן נגיד שרכבים אוטונומיים מתקשרים עם מכוניות אחרות, יכולים למנוע התנגשות (אחת הסיבות המשמעותיות לפקקים), “לדבר” עם הכבישים, להבין את מפת העומס העדכנית ולתכנן עצמאית את הדרך הטובה ביותר (ולא זו שידועה לכולם), וכל זה בזמן אמת.

קיימות ושוויון בדרכים

יש רבים, רבים מאד, שלא יכולים לקום בבוקר, להיכנס לרכב ולהגיע לכל מקום שרק ירצו. (לא משנה כמה מתקדמת, גם התחבורה הציבורית לא יכולה תמיד לספק פתרון). אז כן, אפשר לומר שרכבים אוטונומיים הם אפקט חברתי. הנה דרך נגישה, נוחה ובטוחה, שמאפשרת לכל אחת ואחד, לא משנה מה המגבלות, להגיע ליעד. בין אם זה עבודה, לימודים או בילוי.

מעבר לזה, רכבים אוטונומיים מעצבים את רקמת החיים בה אנחנו עובדים, לומדים וזזים. הם ישנו את הדרך בה הערים יעוצבו, וייתכן ואף יפנו מקום רב יותר לאזורים חברתיים, קהילתיים ובריאים יותר.
(דמיינו את זה: אתם מגיעים עם הרכב לבר השכונתי, נפרדים ממנו לשלום עם הוראה ברורה לחזור הביתה ומבטיחים ליצור קשר כשתרצו שיבוא לאסוף אתכם.)

בקיצור? יותר פארקים ופחות כבישים; יותר מקומות בילוי ופחות מקומות חניה. ואיך אפשר בלי – רכבים אוטונומיים הם רכבים חשמליים, ורכבים חשמליים אקולוגיים יותר.

מה הלאה? אתגרים רבים אבל גם הזדמנויות

אנחנו חיים בעידן מרגש. אנחנו יכולים ממש להרגיש את התנופה של הקפיצה לעתיד התחבורה. היתרונות של הרכבים האוטונומיים עצומים, וקשה להתווכח איתם, אבל יש גם את זה: זה מצריך הרבה הרבה אנרגיה.

עד שנראה את הרכבים האוטונומיים בשטח כדבר שבשגרה, גורמים רבים ובהם ממשלות, תעשיות ומעצבי תודעה יצטרכו ללמוד כיצד לשתף פעולה; מומחים יצטרכו ללמוד כיצד להתגבר על האתגרים הכרוכים באבטחת סייבר; מהנדסים יצטרכו ללמוד וליישם תכנון אחר, מתקדם יותר, של מרכזי ערים, ומשפטנים יצטרכו לנסח חוקים ברורים שישמרו על הסדר והארגון בתוך המערכת.

אנחנו חיים רגע היסטורי, זה נכון. אבל עלינו ועל הילדים שלנו מוטלת האחריות לוודא, שההיסטוריה הזו עושה טוב לאנשים, לסביבה, ולכל מה שנע ביניהם.

מעוניינים לפתח קריירה בעולמות הרכב החדשים?

>> כאן תוכלו לקבל את כל המידע

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.