סוגי מערכות בטיחות ברכב

אילו סוגי מערכות בטיחות מתקדמות מחכות לנו בענף הרכב

מתצוגת מציאות רבודה על השמשה הקדמית ועד מערכות שידעו לזהות סימני מצוקה של הנהג – אלו הפיתוחים שמחכים לנו בבטיחות הרכב (ממש בקרוב).

27/07/2023
מאת: אפרת שפירא, Autojob

אולי פיתחנו אדישות לשלל הצפצופים וההתראות ואנחנו לוקחים אותם כמובן מאליו, אולי התרגלנו לסמוך על הרכב, ולהיעזר בו כמעט מרגע ההתנעה ואולי התרגלנו כבר למערכות בקרת שיוט, שמירה על נתיב ואפילו בלימת חירום. אבל המערכות ‘הסטנדרטיות’ האלה, אלה שאפשר למצוא כמעט בכל רכב חדש, היו בגדר חלום (די מופרך, יש לומר) רק לפני כמה שנים.

כמו כל ‘המצאה’, גם הן התחילו מרעיון. בדרך כלל, רעיון שהגיע מצורך בוער בשטח. והצורך, בהחלט בוער.  מגמת העלייה בתאונות הדרכים מטרידה את העולם כולו, והעובדה המטרידה מכל, היא שברובן המוחלט, הגורם הוא אנושי. בעשורים האחרונים, חברות רבות משקיעות משאבים ומאמץ, כדי לפתח טכנולוגיות לצמצום תאונות דרכים על הנזקים הרבים הנלווים להן.

עולם הבטיחות בענף הרכב, התקדם בקצב אקספוננציאלי, והעיקרון פשוט: אם פעם המערכות תוכננו כדי למנוע (או למזער) את ההשלכות הנגרמות מתאונה, הרי שהיום המערכות מנסות למנוע את התאונה עצמה, כשהחזון הממשי הוא – אפס תאונות.

כיצד התפתחו מערכות הבטיחות בענף הרכב?

כאמור, שילוב של מערכות מתקדמות לסיוע לנהג (ADAS) כבר קיימות בשוק. בקרת שיוט אדפטיבית ACC, שמירה על הנתיב LKA ובלימת חירום EBS, הן רק חלק מהן. אבל מערכות הבטיחות הללו עדיין מוגבלות, בעיקר משום שתכונות המדידה שלהן נשענות על הסקת מסקנות, ולא מדידה מדויקת ובזמן אמת.

כדי שהן יעבדו בזמן ובמקום שצריך אותן, עליהן למדוד בדיוק אופטימלי ובזמן אפס, גופים שונים שנעים בסביבת הרכב, כמו הולכי רגל, בעלי חיים וכמובן – מכוניות אחרות. הדור הבא של המערכות הללו כבר ידע לעשות זאת.

אז מה מצפה לנו?

שילוב של בינה מלאכותית, מציאות רבודה ושלל שיפורים בביצועי מכ”מים, לייזרים לזיהוי מרחק ומהירות (LiDAR 4D) ושיפור מתמיד במעבדי המחשב ברכב, יסייעו למערכות הבטיחות לקבל נתונים אמינים יותר, מדויקים יותר – ולהגיב בהתאם.

מערכות מתקדמות לסיוע לנהג – הדור הבא

מערכות בקרת שיוט ושמירה על הנתיב, הולכות בנתיב בטוח לעבר התנהלות אוטונומית אבסולוטית.  מכ”מ משוכלל ידע לנטר בזמן אמת את סביבת הרכב, ולהגיב לשינויים במהירות הרכבים הסמוכים או בהופעה פתאומית של עצמים. המערכות הללו ידעו להתריע לנהג על כל אותם נתונים, לבקר את התגובה ואם צריך, גם לקחת את ההגה לידיים, להחזיר את הרכב למרחב מוגן ואף לבלום אותו לחלוטין.

ואם כבר דיברנו על בלימה, מערכות לבלימה אוטומטית כבר קיימות היום ברכבים, ולמעשה נחשבות למערכות חובה בכל הרכבים המגיעים מאירופה ויפן. יחד עם זאת, הטכנולוגיות הללו לא יודעות להתמודד עם מצבים מורכבים, כמו למשל אלה, המגיעים בצמתים. מערכות משוכללות יותר כבר מוטמעות ברכבים שונים ויודעות לתת מענה לרכבים שונים המגיעים מכיוונים שונים.

ניטור מצב הנהג על ידי סימנים פיזיים

מערכות ביומטריות מתוחכמות ידעו לנטר את מצב הנהג, על ידי קריאה של נתונים פיזיים. מצלמות מתוחכמות ומערכות לא פולשניות למדידת גלי מוח ותנועות עיניים, ידעו לקרוא סימני עייפות, חוסר ריכוז או סתם הסחת דעת, ולהתריע לנהג על כך.

מערכות אלה גם ידעו להגיב למצבי חירום רפואיים. טכנולוגיות של נהיגה אוטונומית יחד עם מערכות לניטור מדדים ידעו כיצד להגיב למשל, בהתקף לב. חיישנים הממוקמים בתוך הרכב, ימדדו את הדופק ויאלצו את הרכב לרדת מהכביש ולהזעיק עזרה, במידה ויופיע מקרה חירום.

טכנולוגיות כאלה מפותחות גם עבור חולי סכרת, הנמצאים בסיכון גבוה להיקלע לתאונה. ניטור מדדי גלוקוז בדם, למשל, ידע להתריע על שינוי קיצוני ברמת הסוכר בדם, דבר המשפיע על תפקוד הנהיגה.

מערכות צילום באינפרה אדום לנהיגת לילה

לא משנה כמה פנסי הרכב גבוהים או מדויקים – נהיגה בלילה יכולה להיות מאתגרת מאד, ואף אחראית לתאונות רבות. מכוניות ללא פנסים, הולכי רגל ובעלי חיים יכולים לחמוק משדה הראייה המצומצם של הנהג, ולהופיע בפתאומיות. במקרה הטוב להבהיל את הנהג, ובמקרה הרע לגרום לנזק ולתאונה קשה.

בדיוק בשביל זה פותחו מערכות צילום באינפרה אדום שמזהות עצמים בסביבת הרכב, מציגות אותן על מסך התצוגה ומסייעות לנהג להתנהג בהתאם.

מציאות רבודה על השמשה הקדמית

טכנולוגית AR (מציאות רבודה), דוהרת לענף הרכב, עם יותר ויותר יישומים, אותם נתחיל לראות ממש  בקרוב. מערכת HUD  (Heads-Up Display) למשל, מבוססת על AR ומציגה סימונים שונים על גבי השמשה הקדמית, מבלי לפגוע בשדה הראייה של הנהג. להפך, הם משתלבים בה היטב.

כך למשל, נהגים יוכלו לקבל התראות על השמשה לניווט בטוח יותר, הופעה של תמרורים שונים או מידע פתאומי המתקבל מהדרך, מה שעוזר לנהג לשמור על ריכוז והכי חשוב, לשמור את העיניים על הכביש.

מעודד? בהחלט! ככל שהטכנולוגיות הללו הולכות ונעשות נפוצות ברכבים שלנו, אפשר להגיד בזהירות שהגורם האנושי, זה שגורם למרבית התאונות, יקבל כלי עזר משמעותיים שיצמצמו את מספר תאונות הדרכים, ויהפכו את הנסיעה לבטוחה ונוחה יותר.

הטכנולוגיה שחודרת לענף הרכב, הופכת את המרחב בו אנו ניידים – גם הרכבים וגם סביבותיו, לבטוח יותר. מדוע? כי השחקנים המרכזיים כבר מזמן משתפים פעולה – חברות הטכנולוגיה, יצרניות הרכב והרגולטור.

מצפים לעתיד בטוח יותר  🙌

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.