התפתחות הדיאגנוסטיקה לרכב

התפתחות הדיאגנוסטיקה לרכב: סטארט-אפים וחידושים מרחבי העולם

הרכבים שלנו, בדיוק כמו הטלפונים, הופכים מ’חפצים’ שימושיים – לכלי ביטוי אישיים מאד. טכנולוגיות עיליות הופכות את הרכבים למעין ‘חברים טובים’, שיודעים להתאים את עצמם אלינו, לסגנון החיים שלנו, ללוחות הזמנים שלנו ובעצם – לכל מה שמגדיר אותנו.

בעוד בעבר רכבים התבססו על מערכות חומרה, בשנים הבאות נראה כניסה מסיבית יותר של תוכנות לתוך הרכבים, כאלה שמבוססות גם על בינה מלאכותית.

12/02/2023
מאת: אפרת שפירא, Autojob

אחד התחומים המושפעים יותר מהמהפכה העתידנית בענף הרכב, הוא תחום האבחון. אנחנו רגילים לחשוב על אנשי הדיאגנוסטיקה, כאנשי מקצוע מומחים שמחזיקים סל כלים פיזי, ובקיצור – מברג ומפתח שוודי.

אבל ככל שהרכבים הופכים לממוחשבים יותר, מקומם של המברגים – כבודם במקומם – הופך למיותר, ובמקומם יש להכניס סל כלים אחר, חדשני ומתקדם יותר. סל הכלים החדש הזה כולל טכנולוגיות לרכבים מחוברים, אינטליגנציה מלאכותית, למידת מכונה, ביג דאטה וממשקים בין אדם למכונה.

מה צפוי בעתיד לשוק ה דיאגנוסטיקה בענף הרכב?

שוק הדיאגנוסטיקה העולמי יגיע למחזור של כ-43 מיליון דולר עד לשנת 2030. מרחק של שניה מכאן, פחות או יותר. כך שהעולם הזה מעניין, מעניין מאד. אחת ממילות הבאזז בעולם הדאיגנוסטיקה העתידנית, היא אבחון מרחוק – היכולת להתחבר לרכב ולאבחן אותו מרחוק. חברות היי טק רבות כבר מפתחות פתרונות כוללים לשליטה ובקרה על בסיס טכנולוגיות IoT, שמאפשרות להפעיל מערכת מורכבת מאד של בדיקות וניטור, על ידי העברת נתונים בזמן אמת.

המערכות הללו משרתות בקרים שממוקמים מחוץ לרכב, אבל משרתות גם את הרכב העצמו.

הודות להן, הרכב עצמו הופך למערכת ביקור וניטור עצמאית, שמבקרת את תפקוד הרכיבים הפועלים בו כל הזמן. עם הצטברות הנתונים, המערכות הממוחשבות יוכלו לצפות ולזהות תקלות, להתריע ולטפל בתקלות, עוד לפני שהתרחשו. בנוסף, מערכות דיאגנוסטיקה מתקדמת יוכלו לתקן תקלות ברכב תוך כדי תנועה, ואפילו, ללא ידיעתו של הנהג.

איך נשמע המנוע שלכם הבוקר?

הנה דוגמה שתוכל להבהיר לנו, עד כמה עולם הדיאגנוסטיקה מתקדם, ופועל לטובתנו. לפעמים, גם אוזניים בלתי מיומנות לחלוטין, יכולות לזהות שמשהו מאד לא בסדר ברכב.
היכולת הזו משתכללת אצל אנשי דיאגנוסטיקה מומחים במרכזי השירות, שיודעים לזהות לפעמים בדיוק מה מקור הבעיה, רק מהאזנה לה.

את היכולת הזו בדיוק לקחו חברות רכב רבות, ופיתחו מערכות AI לזיהוי תקלות. זה לקח זמן וגם לא מעט מחקר, אבל בסופו של תהליך, מהנדסים הצליחו לבודד קולות ספציפיים שמעידים על תקלות ספציפיות, וצרפו אותם לבסיס נתונים הולך וגדל. כאשר המערכת מזהה צליל חריג, היא שולפת אותו ממאגר המידע, ויודעת להצביע על הבעיה שגרמה לו.

מה יוצא לנו מזה?

עבור הצרכנים, ההתפתחות הדרמטית הזו בתחום הדיאגנוסטיקה, מביאה לחיסכון עצום בזמן ובכסף, לשיפור חווית הנסיעה והכי חשוב – לשיפור מערכות הבטיחות ברכב. עבור היצרנים, היתרון לא פחות ממהפכני.

כאשר מערכות דיאגנוסטיקה ממוחשבות ברכב פועלות ברקע ללא הרף, יצרניות הרכבים חוסכות משאבים יקרים על תחזוקת הרכבים בטווחי האחריות, ומצמצמות את האפשרות ל-Recall.
ללא ספק, אחד הכלים הפחות מומלצים בהתנהלות מול הצרכנים, מכל הבחינות.

אילו כלי אבחון לרכב חדשים צפויים להגיע אלינו?

גל ההמצאות בתחומי הדיאגנוסטיקה כוללים שפע של יחידות בקרה וניטור, ואבחון תקלות ברכב, ובהן בקרת סוללות, בקרת פליטה של גזים, בקרה למנועים, מתלים ותפקוד של חיישנים. לצד אלה, שפע מערכות דיאגנוסטיקה מבקרות ללא הרף את כלל מערכות הרכב, מחפשות אחר היתכנות של תקלה ומתריעות כאשר זו עלולה להתרחש.

ישנן מערכות שמאפשרות לבעלים לקבל התראות על טיפולים עתידיים, מה שחוסך זמן ומגביר את האמינות במשולש בין היצרן-רכב-צרכן. אם כך, העתיד של מערכות הדיאגנוסטיקה לרכב (בין אם ישמשו אנשי מקצוע מומחים במרכזי השירות או אותנו, אלה שנוסעים ברכבים) נראה מבטיח, מרתק וכן, די עתידני. מה שבטוח, חלק ניכר מהחידושים וההמצאות האלה, יהיו חלק מהיום יום שלנו, ממש בקרוב.

דיאגנוסטיקה מתקדמת ועולם העבודה (הלא מאד מתקדם)

הטכנולוגיה דוהרת. יחד עם זאת, בקרוב, יהיה מחסור רציני באנשי מקצועי שידעו לעשות בה שימוש (כאשר כבר היום קיים מחסור בהנדסאים, שיודעים לתת מענה למגוון הולך וגדל של תקלות מורכבות.)
גופים רבים, ביניהם ארגון מומנטום, המפעיל את הפורטל הזה, מודעים לקדמה, מודעים לפער בינה לבין המציאות ודוחפים חזק כדי לגייס את כל השותפים ההכרחיים.

המטרה: לחזק את האקדמיה, למשוך אנשים מוכשרים לענף המרתק הזה ולהכין את השטח לאתגרים התעסוקתיים שיגיעו.

מעוניינים להצטרף למהפכת הדיאגנוסטיקה? רוצים ללמוד עוד על מערכות מורכבות?

צרו קשר, ונשמח להפנות אתכם למכללה טכנולוגית מתאימה>

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.