אוטובוסים חשמליים

אוטובוסים חשמליים לערים נקיות יותר ומזוהמות פחות

הם מרחפים חרישית במרכזי הערים,
ויוצרים סביבה נקייה, מאווררת ונעימה גם באזורים צפופים במיוחד.
הכירו את המגמה המבורכת של האוטובוסים החשמליים,
והתחילו להתרגל לראות הרבה יותר מהם, בקרוב ממש.

03/05/2023
מאת: אפרת שפירא, Autojob

בכתבה הקודמת על טכנולוגיות ירוקות למניעת זיהום אוויר מרכבים, גילינו עד כמה רכבים מזהמים. למעשה, רכבים פרטיים אחראים לאחוז הזיהום הגבוה ביותר באזורים עירוניים, ולאחריהם – מגיעים האוטובוסים (יחד עם המשאיות).

לפי הערכות (עגומות) של ארגון הבריאות העולמי (WHO), בישראל מתים כ- 2,200 איש תמותה מוקדמת, כתוצאה מזיהום אויר. חצי ממנו, מקורו בתחבורה.

זיהום אויר הוגדר כמשבר לאומי, לא רק כאן, אלא מסביב לעולם. לפי המחקרים, כמיליון אנשים מתים בשנה מזיהום אויר. ואם זה לא מספיק, בקרוב, תיגמר לנו אספקת הנפט, ועוד עובדה ידועה – רכבים מזהמים הורסים לנו את האוזון.

סיבות טובות מספיק לחשוב על חלופה ראויה בתחבורה ציבורית? אנחנו חושבים שכן.

לא פלא שחברות רבות מפתחות טכנולוגיות ירוקות לסוגי תחבורה שונים, ובתוכם אוטובוסים חשמליים. זה לא מותרות. זה הכרח של ממש.

אוטובוסים חשמליים – למה זה חשוב?

אוטובוסים חשמליים מונעים על ידי מנוע חשמלי וסוללה, במקום מנוע בעירה פנימית ודלק. כאשר נוסעים בנתיבי התחבורה יותר אוטובוסים חשמליים, יש ירידה משמעותית ביותר בזיהום האוויר.

עם 0 פליטה מזהמת, ויותר אוויר נקי, אוטובוסים חשמליים הם גורם משמעותי בדרך לשמירה על כדור הארץ, ולמלחמה בשינויי האקלים.

ומה לגבי הרעש?

הדרך הטובה ביותר להבין כמה התרגלנו לרעש עירוני, היא להגיע למרכזי ערים צפופים בהם נוסעים אוטובוסים חשמליים. איזה שקט. גם ברחובות העמוסים ביותר, גם בתעבורת הולכי רגל צפופה, יש שקט. הדבר מתעצם במרכזי ערים בהם בכלל לא נוסעות מכוניות. כמה כיף לשוחח בשקט מבלי להגביר את הקול. כמה נעים להסתובב בבתים מבלי לדאוג לסגירה הרמטית של החלון.

ובקיצור, אוטובוסים חשמליים לא עוזרים לנו רק לנשום טוב יותר, אלא גם לחיות טוב יותר.

וכשנעים לתושבים – התושבים מפרגנים

האוטובוסים החשמליים החדשים נוחים יותר. הנסיעה שקטה ורגועה, המתלים הפניאומטיים מבטיחים נסיעה חלקה גם בשיפועים תלולים ורחובות מאתגרים. הכי חשוב? אפשר לעמוד בכיף מאחורי האוטובוס מבלי לזכות בענן שחור ומגעיל. כאמור, אין פליטת פחמן ואין זיהום אויר.

בתמורה לנוחות הזו, התושבים מפרגנים. מחקרים מראים שבערים בהן פועלים אוטובוסים חשמליים, יש ירידה משמעותית מהתחמקות מתשלום, וגם, פחתו כתובות הגרפיטי הזועמות בסביבתם. זו דוגמה מצוינת למערכת יחסים בין תושבים לתשתיות עירוניות. כשיש כבוד ודאגה לרווחה, התושבים מגיבים בחיוב.

מה יקר יותר – אוטובוסים חשמליים או מונעים בדלק?

מעבר ל-100% אוטובוסים חשמליים לוקח זמן. ובצדק. הדבר כרוך ברכישה של ציי אוטובוסים חדשים, הקמה של מרכזי תשתיות, תחנות הטענה מהירה, מסופים וחניונים חשמליים. לא פשוט ויקר מאד. יחד עם זאת, בטווח בינוני וארוך, אוטובוסים חשמליים זולים יותר מהחלופה הנוכחית.

נתחיל בעלויות הדלק. (אה, אין כאלה). במקומן, נכון – ישנן עלויות הטענה. אבל אלה זולות משמעותית. בנוסף, אוטובוסים חשמליים דורשים פחות תחזוקה, פחות חלקי חילוף, פחות זמן מוסך ומחזור חיים ארוך הרבה יותר. ועוד לא דיברנו על צמצום רציני של עלויות הזיהום והרעש. אלה נמדדו בכמיליארד שקלים, בישראל בלבד.

אוטובוסים חשמליים בישראל

עד לשנת 2026, כ-50% מציי התחבורה הציבורית בישראל יהיו חשמליים. (משנה זו ואילך, לפי תקנה של המשרד להגנת הסביבה, החברות המפעילות את התחבורה הציבורית יידרשו לרכוש אוטובוסים חשמליים בלבד). לפי התחזיות, בעשור הקרוב ייעלמו מרבית האוטובוסים המזהמים מהערים וסביבתן, מה שיסייע ליצור ערים נקיות יותר.

רק בפברואר האחרון נחנך בגוש דן קמפוס חשמלי, מהגדולים בעולם, כחלק מהמגמה החשמלית החותרת ליצירת 100% תחבורה ציבורית במרכזי הערים. הקמפוס הזה יתמוך במערך התחבורה הציבורית בגוש דן, כאשר בני ברק תהיה העיר הראשונה בה יופעלו 100% אוטובוסים חשמליים, החל מחודש מרץ.

ומה קורה בעולם?

2019 תירשם כשנה שבה חל השינוי המשמעותי ביותר בשוק האוטובוסים החשמליים, עם כמות רבה יותר מאשר זו שנרשמה ב-6 השנים הקודמות לה. בשנת 2021 נרכשו יותר מ-50% כלי רכב מאשר ב-2020, והמגמה הזו רק הולכת וגדלה. הודות למאמצי ייצור מואצים, התרחבות ספקים ובעיקר עידוד ממשלתי, לפי התחזית, עד לשנת 2040, כ-70% מציי הרכב ברחבי העולם יהיו חשמליים.

דבר שייצב את שוק הרכבים הגדולים, כראשון שיעבור ל-0 אחוז פליטה מזהמת.

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.