רכבים ירוקים

טכנולוגיות ירוקות ברכבים – כך נתמודד עם זיהום האוויר

נתחיל בעובדות העגומות: בעולם, כמיליון בני אדם מתים מוות מוקדם, כתוצאה מזיהום אוויר עירוני. הנתון הזה מגיע מסוכנות הסביבה של ארגון האומות המאוחדות, וגם אם הוא מבהיל – הוא לא מפתיע.

20/04/2023
מאת: אפרת שפירא, Autojob

כבר שנים רבות שאנחנו מודעים לנזקים האדירים שיוצרים כלי רכב, בין אם הם על הכביש, באוויר או בים. אלה שבכביש, משפיעים עלינו באופן ישיר. ואלו שמרוחקים מאיתנו, משפיעים על הסביבה, וכן, גם עלינו.

מה גורם לזיהום אוויר מכלי רכב?

במהלך שריפה של דלק מאובנים (ובקיצור – נפט, ועוד יותר בקיצור – דלק), נפלטים לאוויר מזהמים רבים, כמו פיח, פחמן וגזים שונים – הגורם העיקרי לאפקט החממה. זה שתורם ליצירת אסון אקולוגי ואף להשמדתם של מינים רבים. יש עוד סיבות לכך שהתלות בנפט בעייתית מאד. קודם כל, נפט הוא משאב מתכלה. וכשזה ייגמר, האנושות תתמודד עם אתגר רציני ביותר.

מעבר לזה, מדינות מסוימות מאד מייצרות נפט בכמות משמעותית, מה שמביא את יתר העולם, להישען עליהן באופן מוחלט. בעייתי? לגמרי. לכן, ממשלות במדינות מתקדמות משקיעות מאמצים אדירים להפחית את אחוזי הזיהום מכלי רכב. זיהום, אגב שיכול להגיע עד ל-90% (!) מהזיהום הכללי, כתוצאה ממכוניות ישנות, דלקים גרועים וגם מעומסי תנועה.

מה קורה בישראל?

בישראל, כמו בכל העולם, אנחנו תלויים יותר ויותר בכלי רכב. אם אתם חושבים שיש יותר כלי רכב על הכביש, אתם ככל הנראה צודקים. בשנה האחרונה חל גידול של כ-4% במספר כלי הרכב לעומת החולפת. לכן, זיהום אוויר מכלי רכב פרטיים, נחשב לאחד המזהמים המשמעותיים ביותר, בעיקר באזורים צפופים.

לפי דוח של המשרד לאיכות הסביבה, העלות החיצונית של זיהום האוויר והעומס בכבישים עומדת על כ-7 מיליארד שקלים. בשנה. הרכבים הפרטיים, הם כמובן הגורם העיקרי לזיהום, עם עלות של כ-2.5 מיליארד שקלים בשנה, ולאחריהם המשאיות הכבדות (כ-2 מיליארד) ואוטובוסים (כמיליארד).

מה לגבי המיסים?

מיסוי ירוק, נועד לעודד מדינות ותעשייתיות, כך שיהפכו לירוקות יותר. זה קורה בשיטת המקל והגזר – מיסים ותמריצים. בשנת 2015 התכנסו מדינות העולם בפריז, במה שידוע כ’ועידת האקלים של האו”ם’ בה נחתם הסכם פריז שמחייב את מדינות העולם, וגם ישראל, להפחית את פליטת גזי החממה. המלצות הועדה כוללות את הגדלת המיסים על שימוש בכלי רכב, אגרות על רכבים ספציפיים, הטבות על שווי שימוש על רכבים ירוקים, הטבות על דלקים ירוקים ועוד.

טכנולוגיה ירוקה בענף הרכב – מה זה ואיך זה עובד

רכב ידידותי לסביבה נחשב כזה, אם יש בו טכנולוגיה ירוקה שכוללת צריכה נמוכה של דלק, או שמונעת על ידי אנרגיה מתחדשת. רכבים חשמליים, הם המובן מאליו. רק בשנה האחרונה גדל בעשרות אחוזים מספרם של הרכבים החשמליים על הכביש, והמגמה הזו רק תלך ותתעצם. לצד הרכבים החשמליים והרכבים ההיברידיים אותם סקרנו בעבר, צצות טכנולוגיות מתקדמות נוספות, ומסקרנות מאד.

למשל…

טכנולוגיה סולרית להנעת רכבים – או – רכבים סולריים.

בטכנולוגיה המדע-בדיונית הזו, מוטמעים תאים פוטו וולטאיים בגוף הרכב, שקולטים את אנרגיית השמש וממירים אותם לאנרגיה חשמלית. למרות שבשלב זה התעשייה אינה מתמקדת באופציה הזו, יש חברות שכן מייצרות רכבים סולריים, ואף הצליחו להגיע איתם לתוצאות מרשימות במיוחד.

רכבים מימן

רכבים סולריים מונעים על ידי תא דלק, שמייצר אנרגיה חשמלית ללא יצירת חום (וללא תוצרי הלוואי). הדבר הזה קורה על ידי מיזוג של חמצן ומימן, וזו אחת ההבטחות הגדולות בטכנולוגיות הנעה ירוקות. לרכבי מימן תועלות חשובות, העולות על אלה של רכבים חשמליים – צריך פחות משאבים כדי לאגור את האנרגיה, מערכת המימן אינה מזהמת ולא יקרה כמו החשמלית.

רכבי מימן תורמים משמעותית לשמירה על הסביבה, כתוצאה מנצילות אנרגטית גבוהה במיוחד, ובמילים פשוטות – תועלת רבה יותר מתוך העלות. חברות רבות כבר מפתחות רכבי מימן, ותולות בו תקוות רבות כמקור מהימן בשימוש של אנרגיה מתחדשת.

רכבי אוויר דחוס

טכנולוגיה ירוקה נוספת, ומעניינת במיוחד: אוויר דחוס. ברכבים הללו קיימים מכלים עם אוויר דחוס, שנטענים על ידי חשמל. רכבי אוויר דחוס כבר מוכיחים ביצועים מרשימים, ונמצאים בתהליך פיתוח וייצור, בעיקר בצרפת.

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.