כבישים חכמים

כבישים חכמים – עתיד הדרכים כבר כאן

אנחנו אולי לא שמים לזה לב, אבל אנחנו כבר נוסעים בדרכים חכמות.

20/04/2023
מאת: אפרת שפירא, Autojob

כביש 6? סוג של כביש חכם. זוכרים איך פעם, בטיול בחו”ל, נאלצתם לעצור מול ביתן כביש האגרה, למצוא את סוגי המטבעות המקומיים ולהתפלל שיש לכם מספיק? (התורים, ההמתנה המיותרת, זמן הטיול ההולך ומתקצר) בישראל כביש האגרה הראשון, הפך מיידית לחכם, עם מערכת משוכללת של מצלמות, קוראים אלקטרוניים ומהלך גבייה אוטומטי – וכל זה, מבלי שנצטרך לשנות את מהירות הנסיעה.

מה עוד? הנייד שלכם. גם הוא שייך למערך שלם של כביש חכם, שהרי הוא משדר ללא הרף את מיקומכם, משך הזמן שבו עצרתם פה ושם (הדוכן של הפלאפל, יודעים) והיעדים הקבועים והיומיומיים שלכם. הוא גם יודע לקחת אתכם לרחובות נידחים, והכל – כדי לעזור לכם להתחמק מהפקקים.

כל אלה הם צעדים לקראת. משום שבעתיד (הקרוב או הרחוק, תלוי את מי שואלים), הכבישים יהפכו למארג מתוחכם של סנסורים, שיהפכו את הנסיעה כפי שאנחנו מכירים כיום – לעבר רחוק ומיושן.

על מה אנחנו מדברים?

קודם כל, כבישים חכמים הם חלק מהמגמה של IoT – האינטרנט של הדברים. IoT הוא היכולת להטמיע אמצעים ממוחשבים ב’דברים’ רגילים, כמו קירות (בית חכם), תחנות כוח ואפילו חדרי ניתוח. הרעיון הבסיסי: יצירת תקשורת בין כלי הרכב לכביש בזמן אמת, מה שיוצר חווית נהיגה נוחה יותר, בטוחה יותר וגם ידידותית יותר לסביבה. רק הסתייגות אחת: כבישים חכמים יהפכו לרלוונטיים, עבור רכבים חכמים ומקושרים (וגם אוטונומיים) בלבד.

הנה מקצת החידושים שמחכים לנו:

טעינה דרך הכביש – הכבישים כוללים אמצעים שמטעינים את המכונית, תוך כדי תנועה.

תאורה On demand – נורות מופעלות אוטומטית בהתאם לתעבורת הרכבים על הכביש. כאשר יש רכבים על הכביש, האורות נדלקים באזור בו הרכב עובר. כאשר הכביש נטוש – האורות כבויים.

בקרת תנועה אוטומטית – כמה פעמים יצא לכם ליהנות מהגל הירוק ברמזורים? (ואיזה כיף כשזה קורה). רמזורים מקושרים ידעו לנווט את התנועה לפי מצב העומס בכביש, ולאפשר אור ירוק לטווח זמן ארוך יותר, כאשר התנאים מאפשרים.

פיית החניה, את יכולה לנוח – כמה תפילות ובקשות אנחנו נושאים אליה, בעיקר בתל אביב. כבישים חכמים כוללים גם חניות חכמות, כאלה שיודעות להתריע לבעלי הרכבים על חניות פנויות במיקומים שווים במיוחד.

ניטור ובקרה של הכביש הפיזי והסביבה – חיישנים ידעו להתריע כשנוצר בכביש חור, כשמשאית נתקעת מתחת לגשר, אפילו כשתנאי מזג האויר קיצוניים.

כבישים חכמים סולריים – כבר לא כל כך מדע בדיוני. בימים אלה עומלות חברות על פיתוח כבישים שבסיסם יהיה, ובכן קצת שונה מאספלט – פאנל סולרי. הפאנלים יפיקו חשמל כשהם נושאים בגאון את המשא הכבד של המכוניות, האוטובוסים והמשאיות.

כבישים חכמים – האם נצליח ליהנות מהם?

כבישים חכמים וערים חכמות, מעסיקות לא מעט את החברות הגדולות. Sidewalks Labs של גוגל מצהירים שהם בונים מוצרים שישפרו באופן קיצוני, את איכות החיים על הפלנטה. בין המטרות: עיצוב שכונות חכמות, הפחתת פליטת פחמן וייעול תפוקת אנרגיה באזורים עירוניים. חטיבת Pebble בחברה, עוסקת בין היתר בפיתוח פתרונות ניידות רבי עצמה, כדי לפתור את אתגרי הניידות והחניה.

זה קורה עם חיישנים חכמים המותקנים ברכבים עצמם, כלי מציאות רבודה מהשטח הישר לנייד וניהול שלם של אזורים עירוניים, כולל האפשרות לנווט, להזמין ולשלם על חניה. מראש. רק לחשוב על הזמן, הדלק או האנרגיה שנחסוך, אם נדע מראש היכן לחנות (מבלי שאף אחד יתפוס לנו את המקום!).

IBM שוקדת על פרויקט Smarter Cities, עם פתרונות טכנולוגיים פורצי דרך בתחום הבריאות, חינוך, ניהול מים ומערך שלם לניהול אסונות טבע עתידיים. Intelligent Urbanisation של סיסקו הופכת את בנגלור, הודו – אחת הערים הצפופות והעמוסות ביותר שיש – למערכת תחבורה מנוטרת, מבוקרת וחכמה.

ולשאלתנו?

למרות מאמצי הפיתוח, כבישים חכמים עדיין לא מיושמים בעולם. למעט מעטים, הראשון בהם – בהולנד. בשנת 2014 הקימה הולנד את ה – SolaRoad, פיילוט ייעודי לאופניים. הפרויקט הזה מצליח להפיק חשמל בכמות משמעותית, ושימש כסמן ימני לפרויקטים נוספים במדינה. איידהו הקימה כביש סולרי, שהפיק חשמל לטובת הפעלת נורות התאורה.

אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר – The Ray במדינת ג’ורג’יה, הוא כביש סולרי עם מטרות קיימות שאפתניות (מרכז האבקה בצידי הכביש!), טעינה מהירה ויכולת ניטור של איכות הצמיגים.
הכביש החכם גם יודע לאסוף נתונים על הדרך ולהעביר אותן ישירות לנהגים. והכל, בזמן אמת.

אז לשאלתנו? – – כן. ככל הנראה, נצליח ליהנות בעתיד הקרוב מכבישים חכמים, כמו גם מהמטרה לשמה הוקמו – שיפור קיצוני באיכות חיינו.

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.