ככה הופכים מגמת 'אין ברירה' לתכנית יוקרתית ונחשקת

בשקט בשקט, הממונה הוראה עדן נסים והצוות המופלא שלו, עושים היסטוריה.

הכל מתחיל בחינוך, את זה כולם יודעים.
אבל – מה קורה שהחינוך ‘תקוע’ בשנות ה-70?

27/12/2021
מאת: אפרת שפירא, Autojob

למצב הזה בדיוק הגיע המפמ”ר עדן נסים, עם חזון ברור: לשנות את מגמת הרכב מקצה לקצה, בהתאם לשינויים המתחוללים בטכנולוגיה העולמית בהווה, וכמובן – עם הפנים לעתיד.

תחת פיקודו, מגמת רכב הפכה ל’מגמת תחבורה מתקדמת’ במשרד החינוך,
כמסגרת האחראית על הכשרת עובדי העתיד של ענף הרכב, בעודם בתיכון.

השינוי כלל הרבה יותר מאשר שינוי שם המגמה.

לראשונה, ועדות מקצועיות שמורכבות מאנשי מקצוע מעולמות החינוך, רכב, טכנולוגיה, מחשוב ואקדמיה, מעדכנות מסביב לשעון תוכניות לימוד, ומכשירות עובדים חושבים ויצירתיים: בדיוק הכישורים הדרושים כדי לקדם את הענף, ולהתקדם בו.

בראש הפירמידה כאמור, עומד עדן ניסים – מורה ומנהל לשעבר, הנחשב לאיש מקצוע מוערך (ואנרגטי מאד!).

בפגישה מרתקת, למדנו איך הופכים חלום למציאות, כיצד לנהל תהליכים מול מערכות ממשלתיות מורכבות ואיך מחדירים באנשים מוטיבציה, ותחושת שליחות לאומית.

עדן, ספר לנו כיצד התחלת.

“התחלתי את דרכי החינוכית לפני יותר מ-3 עשורים, בכפר הנוער כדורי.
למעשה, עברתי את כל אבני הדרך האפשריות מהבסיס ועד למקום בו אני היום: ממורה מקצועי לרכז מגמה בכפר הנוער, יוזמה וניהול מכללה לטכנאים והנדסאים, ולניהול חטיבת הביניים בכדורי, הנחשבת למסגרת החינוכית הגדולה בישראל, עם יותר מ-1600 תלמידים.

כך שאני מכיר ויודע את כל ההיבטים החינוכיים, התפעוליים והניהוליים של מסגרות חינוכיות, מרמה הוראה מקצועית, ניהול הכיתה ועד רמת ניהול בית ספר ומכללה”.

ומה קורה הלאה?

“בשנת 2017 יצא מכרז לאיוש תפקיד המפמ”ר. ביקשו לאתר אנשים המתאימים שמגיעים עם רקורד של מנהלי בית ספר, בוגרי קורס מנהלים, בעלי תואר שני ובנוסף – גם אנשי רכב.

במקרה, אני עניתי על הדרישות הללו, כך שקראו לי לדגל – ואני הגעתי.

אני מודה למנהל האגף ד”ר אהרון שחר, ורואה את המשימה הזו אז וגם היום, כמשימה לאומית.

כך, שעם היציאה מאזור הנוחות, החלטתי ‘ללכת על זה’, להיכנס לפרויקט עם רעל בעיניים ולהפוך את החזון למציאות בשטח”.

אתה מדבר על יעד לאומי ותחושת שליחות. למה?

“כל מי שעוסק בעולם הרכב יודע, שהתדמית של הענף בעייתית ביותר, ולא משקפת לחלוטין את מה שקורה בשטח, במציאות.

הרכבים המודרניים משתנים לנו מול העיניים. הרכב הוא מערכת טכנולוגית מורכבת מאד, מתוחכמת וחדשנית, שמצריכה אנשי מקצוע מאד מיומנים, ומאד מוכשרים.

כל זה לא משתקף בשטח! הענף סובל מתדמית בעייתית. אנשים חושבים רכב ומדמיינים גריז והפעלת שרירים.
אין דבר הפוך מזה.
אנחנו מתמודדים עם חוסר בעובדים מתאימים, רק משום שציבור גדול של אנשים מוכשרים וראויים, לא יודע מה הוא מפסיד!

ולכן הבשורה הגדולה שלנו כאן, היא להעלות למודעות ענף שירדה קרנו, ליצור עבורו תדמית חדשה. במקביל, לפתוח אותו לכל התלמידים, כל אחד והרמה המתאימה לו”.

הגעת לתפקיד גדול ומאתגר. מה הדבר הראשון שאתה עושה?

“כשהגעתי למשרד החינוך, לקחתי את הזמן כדי ללמוד את הרקע, להבין לאן הגעתי.

ואז, ורק אז הבנתי מדוע התדמית בעייתית, ואיך הגענו למצב הזה.

אם לתאר בפשטות, מגמת רכב היתה מגמת ‘אין ברירה’: מי שלא הצליח להסתדר ברמות הגבוהות בתיכון , הגיע למגמה, למעט מספר מועט של תלמידים שהתחום היה קרוב לליבו.

כך שהרמה והתכנים לא תאמה את הרמה בחוץ, ולכן, אני מדבר על חזון ועל שליחות לאומית: להקים בבתי הספר מגמת תחבורה מתקדמת, מעניינת ועדכנית, שתבעיר את האש בלב של התלמידים.
שתרתק אותם לתכני הלימוד, שתאפשר להם לראות את עצמם מפתחים קריירה טובה, יציבה ומתגמלת בענף מאד מתקדם.

התלמידים ירוויחו בענק, כי הענף מעניין והקריירה יציבה. והענף ירוויח בענק, כי אלה האנשים שהוא צריך כדי לגדול.”

הגדרת מחדש את המגמה הטכנולוגית. יכול לתאר כיצד?

“כשהגעתי, מגמת רכב לא נלמדה כמגמה נפרדת, אלא כחלק ממגמת מכונות שהיא מגמה מפוארת בפני עצמה עם מקצוע מוביל המתאים לתחום המכניקה והבקרה במכונות . זה לחלוטין שיקף את התפיסה המיושנת: רכב – זו מכונה ככל המכונות.

אבל כולנו יודעים, שאין מצב הפוך מזה.

לכן, הגדרתי מחדש את מגמת הרכב כמגמה נפרדת, עצמאית, ייעודית עם חיים ואנרגיה משל עצמה.

את המגמה חילקנו ל-3 חלקים עיקריים, שלא היו קיימים בעבר:

1. יישומי אוטוטק – שכוללים לימודים בסיסיים עם תפיסה יותר יישומית המתאימה לרמת הלומד

2. הנדסת אוטוטק – התמחות חדשה המיועדת לתלמידי 4 ו-5 יחידות, במתמטיקה ואנגלית, התמחות זו עוסקת במערכות היי טק מורכבות שנמצאות בכלי הרכב החדישים.
התלמידים במגמה מגיעים עם לפטופ, מתחברים מרחוק למערכות ביג דאטה וככה מנהלים את תהליכי הטיפול והאבחון. מצב שנחשב למדע בדיוני עד מאד לא מזמן.
במגמה הזו מעורבים בכירים מהצבא, האקדמיה, משרד התחבורה וחברות הטכנולוגיה.

נשמע מרתק. האם יש צורך לשווק את המגמה לבתי הספר, או שהיא נחטפת?

“כל דבר שאנו עושים, כרוך במאמץ, יזע ועבודה קשה.

כדי לשווק את המגמה הזו, אני נפגש עם אינספור מנהלי בתי ספר ורכזי מגמות, משקף להם את הפער בין המציאות לבין התדמית של הענף ומדביק אותם בחיידק.

בכלל, אני רוצה להדביק בחיידק כמה שיותר אנשים: מרמת התלמיד, שיגיע עם עיניים בוערות וירצה לעוף על התחום, את בתי הספר שיכניסו את המגמה לתכניות הלימוד וגם – את השותפים שלי בשטח. גם אותם אני רוצה להדביק.

לדוגמא, נפגשתי עם בכירים בחברת מובילאיי. רציתי להבין מהו הפרופיל האידיאלי של העובד מבחינתם. עם איזה כישורים ומיומנויות הוא צריך להגיע, כדי להתקדם בתחום התחבורה המתקדמת. את התובנות האלה אני רוצה להוריד לשטח, להביא לכיתה ולעצב לפיו את דמות הבוגר.

אז כן, צריך לשווק את המגמה אבל אנחנו רואים הצלחות. יותר ויותר בתי ספר פונים אלינו ומתעניינים. חשוב להבין גם שכל בית ספר שמאמץ את המגמה מקבל מאות אלפי שקלים כתמריץ, ובנוסף, אנחנו מסייעים בבניית מעבדות ושטחי לימוד. כך שהחבילה היא בהחלט מתגמלת ומפתה”.

אתם משנים את המציאות. איך עושים את זה?

“קודם כל, עם אמונה בדרך, הרבה אנרגיה והתלהבות. ושנית, אני לא עובד לבד.

יש לי צוות מופלא ונחוש, שעובד בשיתוף פעולה ותחושה שהוא מחובר לדבר הגדול מעצמו.
וכמובן, השותפים החשובים שלנו החל ממומנטום, משרדי ממשלה, צה”ל, הרכבת, טכניון מור טק, רשת ירוקה, תעשיידע, היחידה להכוונת חיילים משוחררים, איגוד המוסכים ועוד.

כשעובדים בשיתופי פעולה, דברים נפלאים קורים.
למשל, במסגרת שיתוף הפעולה מול רכבת ישראל, תלמידים מגיעים לעבוד בחופשים ברכבת.
בשיתוף פעולה מול היחידה לחיילים משוחררים, אנחנו מכשירים חיילים משוחררים ואנשי קבע פורשים להיות מרצים ומורים.

כמו בכל שותפות יציבה וחזקה, 2 הצדדים מרוויחים”.

אם לסכם, מה ההישגים המשמעותיים שלכם במגמה?

“קודם כל, השקנו מגמה חדשה לחלוטין, עם חזון חדש ומסר חדש לעולם.

הקמנו מערך הכשרה מקצועי, שמכשיר כוח אדם מעודכן ורלוונטי; השבחנו את כל תכניות הלימוד וכל מערכי ההוראה; ובשורה התחתונה – אנחנו מגייסים עוד ועוד ‘לקוחות’ – בתי ספר שמאמצים את המגמה ועוזרים לנו להגשים את החזון הלכה למעשה”.

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.